صفحه اصلی / آذربایجان / انتقال ۸ فعال آذربایجان‌جنوبی به زندان‌های تبریز و اورمیه و اوین

انتقال ۸ فعال آذربایجان‌جنوبی به زندان‌های تبریز و اورمیه و اوین

گزارش تکمیلی از وضعیت فعالین آذربایجانی بازداشت شده روز پنجشنبه ۲۶تیر ۱۳۹۹ در شهرهای تبریز، اورمیه و تهران.

خانواده «رحیم ساسانی، حکیمه احمدی، یاسمین ظفری و سعدالله ساسانی» فعالین آذربایجانی بازداشت شده در مقابل سفارت جمهوری آذربایجان شمالی اطلاع داده اند که هر چهار فعال آذربایجانی به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

همچنین گفته می شود، مراجعه خانواده فعالین بازداشت شده، برای اطلاع از دلایل بازداشت و اطلاع از عنوان اتهام و قرار صادره بی نتیجه مانده است.

همچنین در وضعیتی مشابه، سه تن از فعالین آذربایجانی ساکن اورمیه به نامهای «شیوا مجرد، سالار طاهر افشار و فرید خورشیدی» نیز به زندان مرکزی اورمیه منتقل شده اند.

بنابر گفته نزدیکان و آشناییان، در مراجعه خانواده «شیوا مجرد» به زندان مرکزی اورمیه به آنها گفته شده که برای فرزندتان قرار وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی صادر شده است.

خانواده آقایان «طاهر افشار و خورشیدی»؛ نیز اطلاع داده اند که فرزندانشان پس از حضور در شعبه ۸ بازپرسی قاضی غنی زاده به بند جوانان زندان مرکزی اورمیه انتقال داده شده اند و بازپرس پرونده از قبول قرار امتناع کرده است.

در شهر تهران نیز انتقال «حمید جباری»؛ فعال ملی مدنی آذربایجانی بازداشتی روبروی سفارت ارمنستان در تهران توسط خانواده اطلاع رسانی شده است؛ خواهر این فعال ترک (تورک) در توییتر اطلاع داده :

«برادرم ‎حمیدجبارلی طی تماس ثانیه ای با من از انتقالش به ‎زندان اوین خبر داد، فریاد مامور کنار دستش با مضمون «فارسی حرف بزن» باعث قطع مکالمه مان شد.»

_ تهدید، شکنجه و ضرب و شتم فعالین آذربایجانی در زندان‌ها

همچنین گزارش هایی توسط فعالین بازداشتی مبنی بر شکنجه برخی از آنها در پلیس امنیت و اطلاعات شهرستان اورمیه (۹ پله) به خانواده ها اطلاع داده شده است.

در بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ ارمنستان با حمایت روسیه توانست منطقه قره باغ (قاراباغ) کوهستانی و پنج شهر جبرئیل، زنگلان، قبادلی، لاچین و کلبجر و سپس بخشهایی از مناطق فضولی و آغدام را تصرف کند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال۱۹۹۳ طی چهار بیانیه خواستار حفظ حاکمیت ارضی جمهوری آذربایجان و خروج نیروهای ارمنی از کلیه مناطق اشغالی شد.

با این حال تا به امروز و علی رغم اینکه حاکمیت این کشور بر مناطق تحت اشغال از سوی سازمان ملل و سایر کشورها به رسمیت شناخته نشده است، ارمنستان از خروج از این مناطق امتناع کرده است.

در پی فراخوانی که روز پنجشنبه ۲۶تیر ۱۳۹۹ در فضای مجازی منتشر شده بود تا ترکهای آذربایجان در شهرهای بزرگ آذربایجان از جمله در تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان، مراغه، خوی، نقده و تهران با حمایت از همزبانانشان در جمهوری آذربایجان شمالی، اشغالگری نیروهای ارمنی را محکوم کنند که دستگیری برخی از معترضان و برپایی فضای بشدت امنیتی در شهرهای آذربایجان را در پی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *