صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراض نمایندگان مجلس به طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» در مدارس ایران

اعتراض نمایندگان مجلس به طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» در مدارس ایران

برخی نمایندگان ترک مجلس به طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» در مدارس ایران اعتراض کردند.

به گزارش گاماج، «روح‌الله حضرت‌پور»، نماینده مردم اورمیه ضمن اعتراض به طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» در مدارس ایران، خواستار عملیاتی کردن «آموزش زبان‌ مادری» در مدارس شد.

نماینده اورمیه طی نامه‌ای خطاب به «محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش ایران، به اظهارات خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون بطحایی، در خصوص افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش کودکان اعتراض کرد و خواستار پرهیز از اجرای چنین طرح هایی شد.

حضرت‌پور در این نامه اعتراضی پرسیده «ایشان به عنوان فردی حرفه‌ای و صاحبنظر در کدامین مصاحبه و عمل، به ایجاد کارگروه تخصصی، نسبت به ارتقا و آموزش زبان‌های مادری که از اصول بی‌بدیل قانون اساسی» است اقدام نموده‌اند؟

نماینده اورمیه در پایان خطاب به وزیر آموزش و پروروش تاکید کرده: «از جنابعالی به طور جد خواستارم فرصت تابستان ۹۸ را غنا بخشیده و دستور تشکیل کارگروه‌های تخصصی و عملیاتی، جهت تبیین و تولید برنامه‌های آموزش زبان‌های مادری را در راستای حرمت به مفاهیم اعتقادی عدلت آموزشی در مدارس برای سال ۹۹-۹۸ را با سرعت و صراحت قانونی صادر فرمایید.»

همچنین «هادی بهادری» نماینده اورمیه ضمن محکوم کردن طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» وزارت آموزش و پرورش ایران، آنرا «خلاف قانون اساسی و اصول اولیه حقوق شهروندی» دانست.

هادی بهادری در اعتراض به سخنان «رضوان حکیم‌زاده»، معاون معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران در خصوص افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش کودکان گفت: «در هیچ جای دنیا، لهجه و زبان یک فرد ملاکی برای محرومیت وی از امکانات کشور نیست، هیچ شهروندی در کشور خود نباید موانعی برای رشد و توسعه داشته باشد و حال قادر نبودن به تکلم زبان فارسی قبل از ورود به مدرسه، نباید به عنوان نقطه ضعف برای وی تلقی گردد و اینگونه برخوردها خلاف قانون اساسی و اصول اولیه حقوق شهروندی است.»

نماینده مردم اورمیه افزود: «در ایران قومیت‌هایی با زبان و لهجه گوناگون و متفاوت با “زبان فارسی مصطلح در کشور”، داریم، قطعا اظهارنظر حکیم‌زاده به بی‌عدالتی منجر شده و همچنین این طرح و حتی اظهارنظر در این خصوص نیز خلاف قانون اساسی است و عدم آگاهی کامل اصول قانون از سوی فردی مسوول در حد معاون وزیر، واقعا جای تاسف دارد.»

بهادری گفت: «تحقیقات نشان داده است که افراد چندزبانه موفقیت بیشتری داشته و استعداد بالاتری برای یادگیری زبان‌های دیگر دارند، لذا چندزبانی نقطه قوت بوده و ضعف و نقصی نیست که بخواهیم آن را درمان کنیم. کسی باید درمان شود که نمی‌تواند تفاوت‌های بین افراد را درک کند.»

او با تاکید بر اینکه «نباید در کشور شاهد قوم غالب و مغلوب باشیم و یک زبان را بر دیگری ارجح قرار دهیم»، چنین اظهارنظرهایی را باعث «ایجاد اختلاف، رنجش و تفرقه» خواند.

بهادری با بیان اینکه «ایران به مفهوم زبان فارسی نیست»، افزود: «مجاب کردن خانواده‌ها برای آموزش زبان فارسی به کودکان از ۳- ۴ سالگی، هیچ تناسبی با عقل و قانون ندارد.»

نماینده اورمیه گفت: «برحسب قول وزیر آموزش و پرورش، انتظار داشتیم برای سالتحصیلی امسال، اصل ۱۵ اجرا شود و وزیر قول داده بود برای آغاز این طرح، هر هفته به مدت دو ساعت، کودکان زبان مادری خود را آموزش ببینند، اما فعلا عملیاتی نشده است و چند روز پیش نیز با ارسال نامه‌ای، از لزوم تدوین استاندارد جدید برای آموزش و  پرورش خبر داده‌ بودند که این نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش سعی دارد وظایف خود را به نمایندگان موکول کند.»

بهادری گفت: «وزیر آموزش و پرورش به جای اجرای قانون اساسی به حواشی دامن نزند، چرا که پیشتر نیز با مطرح کردن آموزش زبان روسی، باعث ایجاد حواشی زیادی شده بود و حال سخنان معاون وی عامل حاشیه‌های زیادی در کشور شد ه است؛ لذا آقای بطحایی و مدیرانش به جای تئوری‌پردازی‌های بی‌پایه و اساس، قانون اساسی را اجرا کند.»

خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران روز چهارشنبه ۸ خردادماه ۹۸، از افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به طرح سنجش سلامتی کودکان خبر داد.

طی این طرح نژادپرستانه، کودکانی که در طرح سنجش قبل از ورود به دبستان شرکت می‌کنند، در صورتکیه توانایی «تکلم به زبان فارسی» را نداشته باشند، وضعیت سلامتی آنها تایید نخواهد شد.

لازم به ذکر است، وزیر آموزش و پرورش ایران نیز روز شنبه ٢٣ تیرماه ٩٧، در اظهاراتی نژادپرستانه و غیرقانونی، آموزش و تکلم به زبان فارسی را «خط قرمز نظام» خوانده بود.

نکته جالب اینکه خانم حکیم‌زاده مترجم کتابی تحت عنوان «آموزش نژادپرستی در برنامه های درسی اسرائیل» می باشد و در نحوه آموزش نژادپرستی فارسی و آسیمیله کردن کودکان غیرفارس تبحر دارد.

«محمد بطحایی» تدریس با زبان مادری در مناطق غیرفارس نشین کشور را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و خواستار «ممنوعیت» آن شده بود. این سخنان نژادپرستانه، خشم ملل غیرفارس از جمله ترک های آذربایجان جنوبی را بر انگیخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *