صفحه اصلی / آذربایجان / استفاده از واژه جعلی «استان مهاباد» توسط رسانه صدا و سیمای ایران

استفاده از واژه جعلی «استان مهاباد» توسط رسانه صدا و سیمای ایران

 در تداوم اقدامات ترک ستیزانه حکومت ایران و همسو با جریانات تروریستی کردی، «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته سازمان صدا و سیمای ایران، شهر مهاباد آذربایجان را به عنوان «استان مهاباد» معرفی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان که از زیر مجموعه‌های معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای ایران است، در بخش تقسیم‌بندی اخبار برحسب استان‌ها، مهاباد(سویوق بولاق) که جزو شهرهای استان آذربایجان غربی محسوب می شود را به عنوان یک استان مستقل آورده و برای معرفی آن از واژه جعلی «استان مهاباد» استفاده کرده است.

این اقدام تحریک آمیز صداو سیمای ایران، خشم شهروندان آذربایجانی را برانگیخته است. شهروندان آذربایجانی معتقدند این اقدام جهت دار صدا و سیمای ایران، نمی‌تواند یک اشتباه صرفا سهوی باشد.

پیش‌تر نیز صدا و سیمای ایران از نام جعلی «استان مهاباد» استفاده کرده و موجبات اعتراض مردم آذربایجان را فراهم نموده بود.

نام تاریخی و واقعی مهاباد «سویوق بولاق» می باشد. سویوق بولاق از شهرهای تاریخی آذربایجان می باشد. در صدسال اخیر، در اثر سیاست های حکومت های پهلوی و جمهوری اسلامی، کردهای عراقی در این مناطق اسکان داده شدند و بصورتی برنامه ریزی شده، ترک ها از این مناطق رانده شدند اما هنوز هم برخی از روستای های این شهر ترک نشین می باشند.

حکومت ایران با حمایت از گروههای توسعه طلب کردی و ارائه بسته های تشویقی به کردها (مانند قاچاق آزادانه و کسب سودهای کلان همچنین پیشکش کردن مقامات اداری این استان به بازوان این گروهها) سعی دارد مواضع آنها را در غرب آذربایجان تقویت نموده و از آنها به عنوان اهرم فشار بر علیه ترک های آذربایجان استفاده نماید.

در نتیجه این سیاست‌های تُرک‌ستیزانه حکومت ایران، غرب آذربایجان به جولانگاه گروههای تروریستی کُردی و حامیان آنها بدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *