صفحه اصلی / آذربایجان / استاندار آذربایجان شرقی: حتی مالیات مس سونگون ورزقان هم به جیب کرمان می رود

استاندار آذربایجان شرقی: حتی مالیات مس سونگون ورزقان هم به جیب کرمان می رود

استاندار آزربایجان شرقی اعلام کرد این استان حتی از درآمدهای مالیاتی مس سونگون ورزقان هم بهره‌مند نمی شود و مالیات مس سونگون هم در کرمان پرداخت می شود.

محمدرضا پورمحمدی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا از درآمد سالانه ۱۲ هزار میلیاردی شرکت مس‌سونگون حتی ۱۰ درصد هم نصیب استان نمی‌شود، گفت: «نص صریح قانون برنامه ششم می‌گوید باید ۱۵ درصد از درآمدهای معادن و کانی‌ها به عنوان حقوق دولتی پرداخت شود؛ سپس به استان‌ها بازگردد و برای توسعه استان صرف شود. علاوه بر آن یک درصد از این درآمدها برای زیرساخت‌ها و یک درصد نیز برای بهبود شرایط زیست محیطی باید هزینه شود.»

او گفت: «از آنجایی که منابع درآمدی دولت محدود شده درآمدهایی را که به خزانه واریز می‌شود، دوباره به استان بازنمی‌گردانند. اگر هم بخواهند بازگردانند به وزارتخانه مربوطه محول می‎کنند که با این مکانیزم توزیع، حداکثر ۵ تا ۸ درصد به استان می‌رسد. در هر صورت یکی از اصلی‌ترین منابعی که می‌تواند به توسعه استان کمک کند صرف درآمدهای استان در خود استان است.»

پورمحمدی افزود: «حالا مس‌سونگون بیشتر سر زبان‌ها افتاده اما معادن و صنایع متعددی داریم که اگر درآمدهای آنها در هر یک از زمینه‌های توسعه‌ای استان هزینه شود، گردش مالی و سرمایه‌گذاری مجدد ایجاد می‌کند و در نتیجه بسیاری از مشکلات بومی حل خواهد شد.»

او درباره بی بهره ماندن آزربایجان از درآمدهای مالیاتی مس سونگون هم گفت: «یک موضوع مهم دیگر این است که باید واحدهای تولیدی استان مالیات‌های خود را در استان پرداخت کنند. برخی از شرکت‎های بزرگ مثل مس که در کرمان ثبت شده مالیاتشان را هم در کرمان پرداخت می‌کنند و در نتیجه حتی ما از درآمدهای مالیاتی مس هم نمی‎توانیم، بهره‌مند شویم.»

استاندار تاکید کرد که «بحث ذوب و پالایش مس یکی از مطالبات جدی همه مردم، مسوولان و نمایندگان استان است. این اتفاق باید اینجا بیفتد؛ چرا که صدور کنستانتره و مواد خام صرف دردی را دوا نمی‌کند.»

«مس سونگون» ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است. در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، مردم آزربایجان جنوبی سودی از این معدن نمی برند و با انتقال خام مواد معدنی آن به کرمان، سود این معدن عظیم به جیب مردم فارس این مناطق سرازیر می شود و مردم تورک منطقه نیز با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *