صفحه اصلی / آذربایجان / اسامی برخی از زندانیان محکوم به اعدام در زندان تبریز

اسامی برخی از زندانیان محکوم به اعدام در زندان تبریز

حدود ۵۰ زندانی محکوم به اعدام در بند سه گانه ۱۱ زندان تبریز بسر می‌برند. این افراد با اتهاماتی مانند «زنا»، «تجاوز به عنف» و «قتل» بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش هرانا، اسامی ده نفر از زندانیان محکوم به اعدام در بند سه گانه ۱۱ زندان تبریز که توسط هرانا احراز شده به شرح زیر است:

۱- محمد خسروی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۶ سال است در زندان به سر می برد.

۲- اکبر نوروزی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۸ سال است در زندان به سر می برد، شاهدی برای اثبات وقوع جرم وجود نداشته و دادگاه با استناد به علم قاضی حکم را صادر کرده است.

بنا به ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ «‌ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است». علم قاضی عبارت است از «یقین حاصل از مستندات در امری است که نزد وی مطرح می‌شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است او موظف است قرائن و امرات بین مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند».

۳- غلامرضا طاهونه، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۵ سال است در زندان به سر می برد.

۴. علی طاهونه، برادر کوچکتر غلامرضا طاهونه، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۵ سال است در زندان به سر می برد.

۵- صفر چالاک، محکوم به اعدام از بابت اتهام تجاوز به عنف، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۶- احمد احمدی، محکوم به اعدام از بابت اتهام زنا، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۷- بهرام الماسی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۴ سال است در زندان به سر می برد.

۸- مجید خلیل وند، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۹- هادی خوش فطرت، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۳ سال است در زندان به سر می برد.

۱۰- جاوید محمدپور، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل. بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

بر اساس این گزارش، در زمان گردآوری و بررسی اطلاعات بند مذکور، یکی از ساکنین این بند به نام حمید عسگرپور در این زندان اعدام شد.

حمید عسگرپور، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل بود. آقای عسگرپور حدود ساعت ۸ صبح در تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ به بهانه بدرقه به دادگاه از بند خارج شد و  ساعت ۹:۳۰ صبح حکم اعدام وی در حالی که فقط دو سال از تشکیل پرونده وی گذشته بود در این زندان اجرا شد.

جامعه آذربایجان جنوبی تحت تاثیر تبعیض های مضاعف حکومت ایران در وضعیت اسفباری بسر می برد. تحت تاثیر این شرایط اسفبار سیاسی – اقتصادی، آستانه تحمل شهروندان کاهش یافته و میزان خشونت، بزهکاری، جرم، جنایت و خودکشی در جامعه آذربایجان جنوبی به شدت افزایش یافته است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. تنها طی سال ۲۰۱۹ دستکم ۲۴۸ نفر در ایران اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را «اعدام مخفیانه» می‌خوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *