صفحه اصلی / آذربایجان / ارتش آذربایجان شهر استراتژیک زنگیلان و۲۴ روستا را از اشغال ارمنستان آزاد کرد

ارتش آذربایجان شهر استراتژیک زنگیلان و۲۴ روستا را از اشغال ارمنستان آزاد کرد

الهام علی‌اف، رئيس جمهور آذربایجان امروز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: شهر «زنگیلان» و ۲۴ روستای دیگر که در اشغال ارمنستان قرار داشت٬ آزاد شده‌اند.

علی‌اف افزود: “ارتش آذربایجان روستاهای دورت چنار٬ کورتلر٬ عبدالرحمان علیا٬ قرغه‌بازار٬ ویسل‌لی سفلی و آی‌باسانلی علیا از مربوطات شهر فضولی، روستاهای سارافشا٬ حسن‌قیدی٬ فوقانلی٬ امام‌باغی٬ داش ویسل‌لی٬ آق‌تپه و یاراحمدلی وابسته به شهر جبرئیل، روستاهای آغاجاکند٬ مولکودره٬ داش‌باشی٬ گونشلی و ونگ در استان خوجاوند و ۶ روستای زنگیلان را از اشغال ارمنستان آزاد کرد”.

علی‌اف همچنین از تغییر نام روستای ونگ خوجاوند به چینارلی خبر داد.

رئيس جمهور آذربایجان تاکید کرد که عملیات ارتش این کشور برای آزادسازی اراضی استان زنگیلان ادامه داشته و اکنون مرکز شهر و روستاهای هاوالی، زرنلی، ممدبیلی، هکه‌ری، شریفان و موغانلی تحت کنترل آذربایجان هستند.

شهر تاریخی زنگیلان در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۹۳ میلادی (برابر با ۷ آبان ۱۳۷۲) توسط نیروهای ارامنه پس از کشتار مردم بی‌گناه، اشغال شد.

زنگیلان آخرین شهری بود که به اشغال ارامنه درآمد. این شهر از ابتدای سال ۱۹۸۸ به صحنه خونریزی و جنایت ارامنه تبدیل شد.

همچنین، به دلیل محاصره شدن زنگیلان، ساکنان آن مانند شهرستان قبادلی با عبور از رودخانه آراز وارد آزربایجان جنوبی شدند.

زنگیلان با ۷۰۷ کیلومترمربع وسعت در شمال رود آراز و در امتداد منطقه کلییبر-خداآفرین آذربایجان جنوبی قرار دارد.

این شهرستان قبل از اشغال ارامنه، ۳۵ هزار جمعیت، یک شهر و ۸۳ روستا و ۱۹دبستان ابتدایی، ۱۵ مدرسه متوسطه، مدارس حرفه‌ای و موسیقی، ۳۵ کتابخانه، ۲۳ باشگاه و ۲۲ سینما داشت که بعد از اشغال تمام آن‌ها توسط ارامنه نابود شدند.

زنگیلان از نظر باستان‌شناسی دارای اهمیت فراوانی است. در چندین غار و نیز دامنه کوه‌ها آثار و نقاشی‌هایی از انسان‌های نخستین برجای مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *