صفحه اصلی / آذربایجان / «آنار» کودک آذربایجانی بالاخره پس از ۳۲۲ روز صاحب شناسنامه شد

«آنار» کودک آذربایجانی بالاخره پس از ۳۲۲ روز صاحب شناسنامه شد

زوج آزربایجانی اهل میاندوآب (قوشاچای) پس از ۳۲۲ روز تلاش و مبارزه خستگی ناپذیر، سازمان ثبت احوال ایران را مجبور کردند برای پسرشان با نام تورکی «آنار» شناسنامه صادر کند.

پدر «آنار» با انتشار پستی اینستاگرامی اعلام کرده که با گذشت ۳۲۲ روز بالاخره موفق به دریافت شناسنامه با نام «آنار» برای فرزند خود شده‌اند.

اوایل اردیبهشت نیز یک زوج آزربایجانی اهل شاهیندژ (سایین قالا) پس از ۴ ماه مبارزه، توانستند برای دخترشان با نام تورکی «یاغیش» شناسنامه بگیرند.

سازمان ثبت احوال ایران با همکاری «فرهنگستان زبان فارسی» لیستی برای کودکان تازه متولد شده ارائه کرده و خانواده های تورک را مجبور می کند اسامی فرزندانشان را از این ‌لیست انتخاب ‌کنند. در حالی که تعداد محدودی از نام های تورکی در این لیست وجود دارد و به این بهانه اکثر نام های تورکی “غیرمجاز” شمرده می شوند.

این اقدام غیرقانونی و نژادپرستانه سازمان ثبت احوال ایران باعث سرگردانی والدین تورک شده و مشکلات زیادی را برای کودکانشان فراهم کرده است. «سئوگی»، «هونتای» و «آتاکان» جزو کودکانی هستند که به دلیل مخالفت سازمان ثبت احوال ایران با نام تورکی شان، همچنان بی شناسنامه مانده اند.

چندی پیش، «سینا یوسفی» نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آزربایجان شرقی در گفتگو با «نصرنیوز»، اقدام تورک‌ستیزانه سازمان ثبت احوال ایران مبنی بر عدم صدور شناسنامه برای اسامی تورکی را «غیرقانونی» و «خلاف قانون ثبت احوال» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *