صفحه اصلی / مقالات / قومگرایی فارسی هم داریم؟ بازاندیشی در ناسیونالیسم ایرانی- میثم بادامچی

قومگرایی فارسی هم داریم؟ بازاندیشی در ناسیونالیسم ایرانی- میثم بادامچی

قومگرایی را در ایران برای توهین به افراد بکار برده‌اند، و این تحقیر حتی در عنوان کتاب دکتر حمید احمدی، از ناسیونالیستهای دوآتشه مقرب به نظام، که هست: “قومیت و قومگرایی در ایران؛ از افسانه تا واقعیت”، به نوعی مضمر است. (قومیت در کتاب افسانه و برساخته محسوب شده.)

به خود من هم وقتی در توییتر می‌خواهند فحش دهند می‌گویند قومگرا. خب اگر قومیت چیز خوبی نیست، چرا ترک‌ها و کردها و عرب‌ها قوم هستند، فارس‌زبانان نه؟ ما برای اینکه نسبت زبان ترکی و عربی و کردی را با هویت ایرانی از نو تعریف کنیم، محتاج بازتعریف و جراحی ملی‌گرایی ایرانی هستیم و برسمیت شناختن فارس(یا مثلا عجم یا تاجیک یا هرچه در اشاره به کسانی که زبان مادری شان ترکی و کردی و عربی….نیست دوست دارید بکار برید) به عنوان قومیت/قومیت‌ها یا گروه/گروه‌های اتنیکی. البته در ایران اقوام محتاج زبان رسمی برای ارتباط هستند و من و اکثر شهروندان ایران مشکلی نداریم این زبان ارتباط فارسی باشد، چنانکه برای قرنها بوده و غنای واژگانی و مفهومی آن را هم دارد و در طول سده ها در عالم اندیشه و کاربرد بسیار ورزیده هم شده است. به علاوه زبانی ادبی و بسیار زیباست.

زمان شاه که هنوز جنبش‌های هویتی ترک و کرد و عرب مانند امروز (از جمله به سبب ارتباطات جهانی) قوی نشده بود، در تبلیغات رسمی گفته می‌شد ترک‌ها در ایران ترک نیستد، آذری هستند که زبان‌شان ترکی شده، یا می‌گفتند عرب‌ها در ایران بعدا عرب شده‌اند، یا اينکه کردی شاخه ای از زبان فارسی است و الی آخر….امروز این جواب نمی‌دهد. ترک‌ها و کردها و عرب‌ها هویت زبانی خودشان را مستقل یل فراتر از زبان فارسی تعریف می‌کنند ولی همچنان خود را ایرانی می‌دانند. (با آنها که خودشان را ایرانی نمی‌دانند مرا کاری نیست!) ما باید برای این فرمول بیابیم و ملی‌گرایی ایرانی را از نو تعریف کنیم. پذیرش وجود هویتی قومی برای فارسی‌زبانها، و مساوی دانستن آنها از این منظر با ترک‌ها و کردها و …از لوازم این بازتعریف است. اگر رشد لیبرال دموکراسی در ایران و منطقه به اندازه کافی رخ داد، دوزبانه شدن مناطق ترک‌نشین و کردنشین و عرب‌نشین و بلوچی‌نشین ایران گام مهمی در راستای برابری خواهد بود.

منتهی مقدمه آنهم برقراری دموکراسی و آزادی احزاب در چارچوب تمامیت ایران است. ما هم ایرانگرا هستیم، منتهی از نوع خودمان و به شیوه پلورالیستی و برضد شوونیسم در هر پوششی.

منبع: صفحه فیسبوک دکتر میثم بادامچی

نوشته فوق صرفا بازتاب نظرات نگارنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *