صفحه اصلی / جهان / پوتین: اروپا باید از ترکیه بابت جریان بی‌وقفه گاز طبیعی ممنون باشد

پوتین: اروپا باید از ترکیه بابت جریان بی‌وقفه گاز طبیعی ممنون باشد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آغاز دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سوچی طی سخنانی گفت: اتحادیه اروپا باید از ترکیه بابت جریان بی‌وقفه گاز طبیعی از روسیه به این اتحادیه ممنون باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از اردوغان در روسیه افزود: انجام این دیدار در تهران مورد توافق قرار گرفته بود. هیئت اقتصادی دولت روسیه، پیش از برگزاری نشست امروز به ترکیه سفر کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که تمامی جنبه‌های مهم توسعه همکاری‌های دوجانبه توسط هیئت‌ها بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

پوتین با تاکید بر اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: حتی در ماه‌های ابتدایی سال جاری، حجم تجارت‌مان دو برابر شده است.

وی افزود: پروژه‌های استراتژیک زیادی توسط دو کشور انجام شده است. نیروگاه هسته‌ای آ‌ک‌کویو و پروژه‌های بخش انرژی از این موارد هستند. خط لوله گاز طبیعی ترک‌استریم که چندی پیش آن را تکمیل کردیم، به یکی از خطوط مهم انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا تبدیل شده است.

پوتین گفت: ترک استریم به طور منظم و کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این خط نه تنها گاز طبیعی را به ترکیه می‌رساند، بلکه گاز ما را به اروپا و مصرف کنندگان نیز منتقل می‌کند.

وی تاکید کرد که آنها نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی را بدون هیچ مشکلی به ترکیه صادر می‌کنند.

پوتین با تاکید بر اینکه با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه، مشکل حمل غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه حل و ارسال محموله آغاز شده است، گفت: از اردوغان به خاطر مشارکتش در انتقال غلات تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که امروز یادداشت تفاهمی برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در راستای توافقات قبلی هیئت روسی در ترکیه امضا شود.

پوتین همچنین گفت: با جناب اردوغان در مورد مسائل منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد؛ ترکیه در عادی‌سازی اوضاع سهم بسیار مهمی دارد.

آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *