صفحه اصلی / ایران / کاهش چهار برابری صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماه ابتدایی ۲۰۲۰

کاهش چهار برابری صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماه ابتدایی ۲۰۲۰

مرکز آمار ترکیه روز شنبه گزارش داد که کل واردات کشور از جمهوری اسلامی در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۷۸۲ میلیون دلار شده است.

این رقم در دور مشابه پارسال ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود. بدین ترتیب صادرات ایران به ترکیه در این مدت بیش از چهار برابر افت کرده است.

همچنین صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، یعنی قبل از تحریم‌های آمریکا ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بود.

گزارش مرکز آمار ترکیه از واردات ۷۸۲ میلیون دلاری از ایران طی ۹ ماه ابتدایی سال (تقریبا معادل ابتدای زمستان پارسال تا پایان تابستان امسال) در حالی است که مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران، روز شنبه گفت صادرات ایران به ترکیه در هفت ماه سال جاری خورشیدی یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار بوده است که با آمارهای ترکیه اختلاف فاحش دارد.

مرکز آمار ترکیه تنها واردات مستقیم از کشور مبدا را در نظر می‌گیرد. از این رو احتمالا بخشی از کالاهای ورودی از ایران به ترکیه در اصل کالاهایی بوده که از کشورهای دیگر خریداری شده و با استفاده از خاک ایران به عنوان مسیر ترانزیت وارد ترکیه شده است.

مرکز آمار ترکیه همچنین می‌گوید در ۹ ماه ابتدایی ۲۰۲۰ این کشور حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۵ درصد افت کرده است.

اما آمارهایی که مهدی میراشرفی ارائه کرده نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی سال جاری واردات از ترکیه دو میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *