صفحه اصلی / ایران / رسانه‌های ترکیه: دستگیری سه ایرانی مظنون به اقدامات تروریستی ضداسرائیلی در استانبول

رسانه‌های ترکیه: دستگیری سه ایرانی مظنون به اقدامات تروریستی ضداسرائیلی در استانبول

رسانه‌های ترک خبر دادند که هفتۀ گذشته سه ایرانی در ترکیه به ظن تدارک اقدامات تروریستی علیه اتباع اسرائیلی بازداشت شده‌اند. طی هفته‌های قبل نیز چند ایرانی در ترکیه دستگیر شده بودند.

به گزارش رادیو فرانسه، روز جمعه ۳۱ تیر، شبکۀ خصوصی “ان ‌ت ‌و” (NTV) خبر داد که در روز چهاردهم ژوئیه/۲۳ تیر، سه ایرانی در استانبول بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها در چارچوب عملیات دستگاه امنیتی ترکیه برای خنثی کردن طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران علیه اتباع اسرائیلی صورت گرفته است. اسامی سه فرد بازداشت‌شده از این قرار است: کیوان مجدزاده که به عنوان سازمان‌دهنده معرفی شده، جمال قدکچی و ایمان شجاعی فرد.

بدین ترتیب طی چهار هفتۀ اخیر، مجموعاً هفت ایرانی در ترکیه دستگیر شده‌اند. ظاهرا شمار دستگیرشدگان بیشتر بوده اما تعدادی آزاد شده‌اند. مقامات ترک هنوز نگفته‌اند که آیا اتهامات این افراد اثبات شده است یا خیر.

بیش از یک ماه قبل، دولت اسرائیل از اتباع خود در ترکیه خواست که هرچه زودتر این کشور را ترک کنند زیرا “خطر جدی و فوری حملات ایرانی‌ها” وجود دارد. اما کمی بعد دولت اسرائیل ارزیابی خود از میزان خطر را کاهش داد.

یائیر لاپید، وزیر خارجۀ وقت و نخست‌وزیر کنونی در سفر به ترکیه گفته بود: “در هفته‌های اخیر، جان شهروندان اسرائیلی به لطف همکاری‌های سیاسی و امنیتی با ترکیه نجات یافته است”. اما هیچگاه اطلاعات دقیقی از تهدیدهای موجود یا طرح‌های احتمالی جمهوری اسلامی علیه اسرائیلی‌های مقیم ترکیه منتشر نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *