صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه اورمیه مهاجرت ۱۵ میلیون انسان را به دنبال دارد

نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه اورمیه مهاجرت ۱۵ میلیون انسان را به دنبال دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر ادامه اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه اورمیه، گفت: خشک شدن دریاچه اورمیه و برپایی طوفان نمک در این منطقه، مهاجرت ۱۵ میلیون آذربایجانی را به دنبال دارد.

به گزارش گاماج به نقل از مطبوعات منطقه ای، زهرا ساعی با اشاره به اهمیت دریاچه اورمیه و تأثیرات زیست محیطی آن، نامگذاری ۱۵ اسفندماه به نام روز دریاچه ارومیه را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: اهمیت این دریاچه به حدی است که در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر این دریاچه به عنوان یکی از تالاب‌های بین المللی معرفی شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه وسعت و اهمیت زیست محیطی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد، گفت: به دلایل متعددی سطح آب این دریاچه پایین آمده و غلظت نمک آن بالا رفته و تأثیرات منفی فراوانی بر شرایط زیست محیطی داشته است.

وی تصریح کرد: منبع تغذیه دریاچه اورمیه دو منبع بوده، نخست باران که به صورت مستقیم می‌بارد و دوم رودخانه‌های حوزه‌های آبی که به دریاچه منتهی می‎شوند که به خاطر اضافه برداشت آب زیرزمینی به دلیل استفاده زیاد کشاورزان، روستاهای حواشی دریاچه و همچنین کشت محصولات پر آب باعث پایین آمدن تراز دریاچه شد.

تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه اورمیه بسیار مشکل است

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه اورمیه بسیار مشکل است و بسیاری از امراض تنفسی و سوزش چشم را به دنبال دارد. در هر صورت برای احیای دریاچه اورمیه اقدامات بین المللی نیز در دست انجام بوده و این همکاری‌‎های چندجانبه باید گسترش یابد.

ساعی یادآور شد: البته اخیرا سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مسئله هم به دلیل بارش‌‌های طبیعی است که صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *