صفحه اصلی / آذربایجان / سفیر آذربایجان در تهران: انتظار داریم ایران نسل کشی خوجالی را محکوم و آن را به رسمیت بشناسد

سفیر آذربایجان در تهران: انتظار داریم ایران نسل کشی خوجالی را محکوم و آن را به رسمیت بشناسد

مراسم گرامیداشت نسل کشی خوجالی در سفارت جمهوری آذربایجان (آزربایجان) واقع در تهران برگزار شد. سفیر آزربایجان گفت انتظار دولت آزربایجان به رسمیت شناختن این نسل کشی و محکوم کردن آن از سوی ایران است.

مراسم گرامیداشت ۳۰-امین سالروز فاجعه نسل کشی خوجالی چهارشنبه (۴ اسفند) با حضورعلی علیزاده سفیر آزربایجان شمالی در ایران در ساختمان سفارت آزربایجان برگزار شد.

علی علیزاده سفیر جمهوری آزربایجان در ایران در این مراسم با اشاره به این واقعه گفت: «در حال حاضر مجالس ۱۷ کشور و ۲۳ ایالت آمریکا این نسل کشی را به رسمیت شناخته اند. همچنین دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۰ آن را محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی و تشکیلات کشورهای تورک نیز این واقعه را محکوم کرده اند.»

علیزاده ادامه داد: «انتظار داریم مجلس ایران نیز با صدور قطعنامه ای این نسل کشی را محکوم و آن را به عنوان یک جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسد.»

علیرغم گذشت ۳۰ سال از فاجعه نسل کشی خوجالی، ایران تنها کشور به اصطلاح «مسلمان» است که به هیچ شکل اجازه برگزاری هرگونه مراسم یادبود برای نسل کشی خوجالی را نمی دهد. این درحالی است که ارامنه با مجوز رسمی در روز جعلی نسل کشی ارامنه با برگزاری تجمعات خیابانی در تهران علیه آزربایجان شعار داده و نفرت پراکنی می کنند.

تجمعات شکل گرفته در سال های گذشته به مناسبت سالروز نسل کشی خوجالی در ایران، با سرکوب و زندانی کردن شرکت کنندگان همراه بوده است.

سفیر آزربایجان همچنین در سخنانش تاکید داشت: «ارمنستان طی ۳ دهه اشغال خاک جمهوری آزربایجان، اماکن مذهبی و دینی ما را نابود کرده و از ۶۷ مسجد آن منطقه، ۶۵ مسجد تخریب شد و ۲ مسجد نیز برای نگهداری خوک و گاو مورد استفاده قرار گرفت.»

علیزاده تاکید داشت: «هدف اصلی ما از به رسمیت شناختن نسل کشی خوجالی این است که مانع اتفاقات مشابه در سراسر دنیا شویم.»

در نیمه شب ۲۵ فوریه منتهی به ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ (دوم اسفند) نیروهای مسلح ارمنستان با حمله به شهر خوجالی دست به نسل کشی آزربایجانی ها زدند. در آن زمان در خوجالی حدود ۷ هزار آذربایجانی سکونت داشت اما در کمتر از یک روز تمامی شهر با خاک یکسان شد.

کودکان زنان افراد سالمند و بیمار با سفاکی غیر قابل تصوری به قتل رسیدند. در این قتل عام ۶۱۳ نفر از اهالی بی دفاع شهر خوجالی کشته شدند که از این تعداد ۱۰۶ نفر زن , ۸۳ نفر کودک و خردسال و ۷۰ نفر پیر و کهنسال بودند

 در نتیجه این فاجعه بیش از هزار نفر از اهالی غیر نظامی با اثابت گلوله مستقیم با درجات مختلف بدنی معلول شدند که ۷۶ نفر از معلولین را پسران و دختران نا بالغ تشکیل می دهند در این فاجعه ۱۲۷۵ نفر به اسارت درآمدند و ۱۵۰ نفر هم مفقود شدند.

 قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل متحد جنایات ارمنستان در طول جنگ قره‌باغ ، به‌ویژه خوجالی را محکوم کرده است.

اعمال ارامنه در ارتکاب قتل عام خوجالی ضمن آنکه نمونه آشکار از نقض وقیحانه حقوق بشر و بی اعتنایی بی شرمانه به قوانین حقوق بین المللی بشمار می آید که با کنوانسیون ژنو, منشور جهانی حقوق بشر, معاهدات مختلف بین المللی در باره حقوق مدنی ,سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ,منشور جهانی کودکان, منشور جهانی در باره حفاظت از زنان و کودکان هنگام وضعیت فوق العاده و مناقشات دیگر حقوق بین المللی ضدیت آشکار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *