صفحه اصلی / آذربایجان / «هونتای» به جرم ترکی بودن نامش ۲ سال است بی شناسنامه مانده است

«هونتای» به جرم ترکی بودن نامش ۲ سال است بی شناسنامه مانده است

مسئولان سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه به کودک ۲ ساله آذربایجانی(آزربایجانی) اهل جلفا با نام تورکی «هونتای» خودداری می کنند.

روح‌الله مهرعلی‌بیلو، پدر هونتای با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از تداوم محرومیت فرزندش از داشتن شناسنامه خبر داده است. به گفته این خانواده در مکاتبات اداره ثبت احوال شهرستان جلفا با اداره کل ثبت احوال استان آزربایجان شرقی، اداره کل با رد درخواست صدور شناسنامه کتبا اعلام کرده است که «چنانچه مدارک معتبر دال بر ریشه و معنای ایرانی دارید به اداره ثبت‌احوال ارایه نمایید.»

این اداره کل در ادامه افزوده است «متقاضی را هدایت کنند تا واژه یا ترکیب دیگری جهت نامگذاری فرزند خویش انتخاب نمایند.»

خانواده این کودک آزربایجانی ناچار به مراجعه به دادگاه و طرح شکایت جهت اخذ مدارک هویتی برای فرزندشان شدند. اما در تاریخ ۳۰ خردادماه ۹۸ شعبه دادگاه عمومی حقوقی شهرستان جلفا به ریاست قاضی رجبی، ضمن غیروارد دانستن این شکایت اعلام کرده است که «تشخیص نام‌های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال می‌باشد.»

چندی پیش یک زوج آزربایجانی اهل تکاب (تیکان تپه) پس از ۳ سال و ۶ ماه تلاش و مبارزه خستگی ناپذیر، سازمان ثبت احوال ایران را مجبور کردند برای پسرشان با نام تورکی «اونور» شناسنامه صادر کند. پس از طرح شکایت توسط والدین اونور، دادگاه تجدیدنظر آزربایجان غربی بر «الزام اداره ثبت احوال بر صدور شناسنامه» با نام «اونور» رای داد.

سازمان ثبت احوال ایران با همکاری «فرهنگستان زبان فارسی» لیستی برای کودکان تازه متولد شده ارائه کرده و خانواده ها را مجبور می کند اسامی فرزندانشان را از این ‌لیست انتخاب ‌کنند. در حالی که تعداد محدودی از نام های تورکی در این لیست وجود دارد.

این اقدام غیرقانونی و نژادپرستانه سازمان ثبت احوال باعث سرگردانی والدین تورک شده و مشکلات زیادی را برای کودکانشان فراهم کرده است. «آنار»، «سئوگی»، «آییل»، «یاغیش»، «هونتای» و «آتاکان» جزو کودکانی هستند که به دلیل مخالفت سازمان ثبت احوال ایران با نام تورکی شان، همچنان بی شناسنامه مانده اند.

هفته گذشته، «سینا یوسفی» نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آزربایجان شرقی اقدام تورک‌ستیزانه سازمان ثبت احوال ایران مبنی بر عدم صدور شناسنامه برای اسامی تورکی را «غیرقانونی» و «خلاف قانون ثبت احوال» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *