صفحه اصلی / جهان / ترامپ خواستار محاکمه جان کری به اتهام تماس با دولت ایران شد

ترامپ خواستار محاکمه جان کری به اتهام تماس با دولت ایران شد

دونالد ترامپ دیروز پنج‌شنبه خواستار محاکمه جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به اتهام نقض قانون «لوگان» از طریق گفت‌وگو با ایران شد.

ترامپ در نشستی رسانه‌ای گفت: «جان کری قانون لوگان را نقض کرد… او با ایران تماس می‌گیرد، با آنها جلسات و تماس‌های تلفنی بسیاری داشته و به آنها می‌گوید که باید چه کار بکنند. او قانون لوگان را نقض می‌کند.»

بر اساس قانون لوگان هرشهروند یا مقام غیرمسئول امریکایی که بدون اجازه مقامات ایالات متحده آمریکا با کشوری متخاصم رابطه برقرار کند، مجرم محسوب می‌شود.

بر اساس این قانون دادگاه می‌تواند شخصی را که مجرم تشخیص داده شده به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه و یا حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند.

مات سامرز، سخنگوی کری در واکنش به اظهارات ترامپ، به سایت «پلتیکو» گفت: «هرآنچه که رئیس جمهور ترامپ امروز گفت، کاملا اشتباه است.»

سامرز افزود: «ترامپ در مورد حقایق و قانون اشتباه کرد، او متاسفانه درباره چگونگی استفاده از دیپلماسی برای حفظ امنیت آمریکا دچار اشتباه شد.»

این اولین بار نیست که ترامپ تأکید می‌کند، کری قانون را زیر پا نهاده است، او در آوریل گذشته نظر مشابهی را در تویتر در باره کری مطرح کرد.

ترامپ در آن تاریخ گفت: «ایران توصیه‌های بسیار بدی از جان کری و از افرادی که ایالات متحده را به سوی توافقنامه بسیار بد هسته‌ای سوق دادند، دریافت کرد، این نقض عمدی قانون لوگان نبود؟»

در سپتامبر ۲۰۱۸، مایک پمپیو وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر ملاقات کری با مقامات ایرانی با او درگیری لفظی داشت.

در هیاهوی جنگ لفظی بسیار سخت میان طرفین، پمپئو مدعی شد که کری ملاقات‌های «نامناسب» با محمد جواد ظریف داشته و به‌طور «بی‌سابقه‌ای» سیاست خارجی آمریکا را تضعیف کرد.

جان کری و همکارانش ضمن رد چنین اتهاماتی، اظهار داشتند که کری، پمپئو و وزارت خارجه آمریکا را در جریان بحث و گفت‌وگو با ظریف قرار داده بود.

قانون لوگان به دوره «جان آدامز» (۱۷۹۷ -۱۸۰۱م)، دومین رئیس جمهوری امریکا باز می‌گردد، او در زمانی که معاون جورج واشینگتن اولین رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در سال ۱۷۹۸ بحرانی بین ایالات متحده امریکا و فرانسه بروز کرد، اما این اختلافات به درازا کشید، و هرگاه مذاکراتی بین دو دولت صورت می‌گرفت شخصی در این تنش مداخله می‌کرد و وضعیت بدتر می‌شد.

به همین دلیل درسال ۱۷۹۹ میلادی برای جلوگیری از چنین دخالت‌هایی یکی از حقوقدانان صلح‌طلب ایالت پنسیلوانیا بنام «جورج لوگان» با ارائه طرحی به کنگره خواستار صدور لائحه‌ای قانونی برای جلوگیری از دخالت مقامات غیرمسئول در مسائل بین‌المللی شد که مورد تصویب قرار گرفت و به نام «قانون لوگان» مشهور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *