صفحه اصلی / مقالات / منوفارسی و دستپاچگی مرکزگرایان…! – حسن راشدی

منوفارسی و دستپاچگی مرکزگرایان…! – حسن راشدی

ایران کشور سورپرایزهاست، گاهی در کشور اتفاقاتی می‌افتد که قابل پیش بینی نیست.
باور کنید خوش بینانه ترین افراد تصور انقلاب ۵٧ را بر علیه دیکتاتوری پهلوی نمی کردند!
نظام شاهنشاهی پهلوی با «ساواک» حرفه‌ای و مخوفش چنان انسدادی در کشور به وجود آورده بود که هر کس فکر می‌کرد نزدیکترین اقوامش، حتی برادرش ممکن است از اعضاء ساواک باشد و اگر در خانواده ای کسی بر علیه شاه و حکومتش سخنی گوید ممکن است راهی سیاه چالهای ساواک شود!

بر همین اساس در میان عامه مردم جمله «دیوار موش دارد، موش گوش دارد! » را انتشار داده بودند که مردم حتی در چهار دیواری داخل خانه‌اشان هم جرئت انتقاد از نظام شاه را نداشته باشند!
اما نارضایتی و اعتراض بر علیه حکومت، از نیمه دوم سال ۵۶ چنان شدت گرفت که اواخر سال ۵۶ حاکمیت پهلوی قافیه را باخت و اعتراضات در سال ۵٧ به جایی رسید که شاه مجبور به ترک کشور شد و طومار نظام شاهنشاهی در ٢٢ بهمن ۵٧ پیچیده شد!

تا یکهفته پیش هم کسی تصور نمی‌کرد کارزار و یا به قولی هشتگ #منوفارسی طوفانی به این شدت بپا کند، چرا که تصور بر این بود ملیّت‌های غیر فارس ایران که درد مشترک دارند و صد سال است فشار تحقیر، توهین و شکنجه روحی از بابت تحمیل شدن زبان فارسی به عنوان زبان دولتی و تحصیل را تحمل میکنند، چون تشکل و حزبی ندارند، نمی توانند درد و رنج و خواسته های بحق خودرا در مجامع ذیصلاح مطرح کنند و انسجامی در بینشان نیست که بتوانند تجربه های تلخ خودرا به خاطر عدم تحصیل به زبان مادری به صورت منسجم بیان و از حقوق پایمال شده خود دفاع کنند!

اما هشتگ #منوفارسی که به ابتکار سه تن از فعالین مدنی و از طریق صفحه اینستاگرام #پایانتکزبانی به راه افتاد و غیر فارس زبانان ایران تحقیرها، توهینها و نژادپرستیهای اعمال شده بر علیه زبان، فرهنگ و شخصیت خود را از دوران تحصیل در مدارس و دانشگاهها و زندگی روزمره به صورت هشتگ #منوفارسی توئییت کردند آنچنان طوفانی بپا کرد و چهره کریه شوونیسم فارسی را نشان داد که خبرگزاریهای مشهور جهان مجبور به بازگویی قسمتی از این تجربه های تلخ و نژادپرستانه شدند!

اما جای تعجب است که سلطنت طلبان و شاهزاده پرستها و ایرانشهری‌های خارج نشین و مخالف جمهوری اسلامی ، با مرکزگرایان و ایرانشهریهای داخل و به ظاهر طرفداران نظام، موضع یکسان در مخالفت با بیان این درد و رنجهای ملموس و صدها هزار نفری داشتند و آنرا توطئه دوشمن بر علیه زبان فارسی دانستند!

و این در حالی است که توئییت کنندگان، هیچگونه دشمنی با خود زبان فارسی ندارند بلکه تجربه تلخ دوران تحصیل و زندگی خودرا که از طریق زبان فارسی بر آنها تحمیل شده به زبان ساده بیان کردند.
متاسفانه طرفداران دموکراسی و روشنفکران جامعه فارس زبان داخل و خارج نشین هم که گاه بر سر مسئله ساده صدای خودرا به عرش اعلی می رسانند مهر سکوت بر لب زدند!

حسن راشدی: دوشنبه ٢۵ بهمن ١۴٠٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *