صفحه اصلی / مقالات / فرهنگ تركى را نمى توانيد بكشيد- یوسف عزیزی بنی طرف

فرهنگ تركى را نمى توانيد بكشيد- یوسف عزیزی بنی طرف

ديروز چهارشنبه ٢٥ دى، دشمنان فرهنگ و آزادى ملت ها،كتابفروشى تك درخت را در خ جمهورى تهران پلمپ كردند و صاحب كتابفروشى را به يك سال حبس محكوم كردند. جرم واقعى اش – البته – فروش كتاب هاى تركى است و اتهام ظاهرى اش، فروش كتاب هاى قاچاق تركى.

اين تهمتى است كه ١٢ سال پيش نيز به كتابفروشى اشراق اهواز زدند و درش را تخته كردند و پرسنل اش را دستگير كردند چون عمدتا كتاب هاى عربى مى فروخت. از جمله دوستمان وليد مهاوى را به پنج سال زندان محكوم كردند به اتهام پوچ قتل يك آخوند حكومتى. او اساسا يك كتابفروش و كتابشناس است و در عمر خود سلاحى حمل نكرده. مهاوى اكنون در لندن به سر مى يرد و از چندين زخم و درد جسمى رنج مى برد. البته شووينيست ها حاكم اين جرات را ندارند تا با كتابفروشان ترك چنين رفتارى بكنند. اينان چندى پيش نيز كتابفروشى تركى “انديشه نو” آقاى فرزانه را در ابتداى خ اميرآباد بستند. اين كتابفروشى پاتوق من و اكبر آزاد و صمدلى و ديگر روشنفكران ترك بود.

حاكميت كه در بحران هاى مختلف غوطه ور است، شمشير را از رو بسته و اگر هموطنان فارس ما را در عرصه سياسى قلع و قمع مى كند، ما – تر ك ها، عرب ها و ديگر خلق هاى غير فارس – را هم در عرصه سياسى و هم در عرصه فرهنگى سركوب مى كند. در تهرانى كه شصت تا هفتاد درصدش ترك اند تحمل ديدن دو سه كتابفروشى تركى را ندارند. نيز در اهواز و عبادان و محمره با اكثريت عربشان اجازه تاسيس كتابفروشى عربى را نمى دهند مگر كتاب هاى مذهبى و روضه خوانى. در اين نبرد نابرابر فرهنگى – البته- حاكميت تنها نيست و متاسفانه اغلب روشتفكران و فرهنگمداران ملت چيره، همداستان اويند.

انتظار ما از نهادها و كانون هاى مدنى و فرهنگى مستقل – به ويژه مدافعان آزادى بيان و زبان – اعتراضى است كه بايد عليه اين اقدامات بلند شود.

منبع: صفحه فیسبوکی فعال شناخته شده عرب آقای یوسف عزیزی بنی طرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *