صفحه اصلی / مقالات / اردوغان شانس تروریستهای پ.ک.ک!!! – کریم اصغری

اردوغان شانس تروریستهای پ.ک.ک!!! – کریم اصغری

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د در سایه ضعف دولت مرکزی سوریه و کمکهای بی حد و حصر کشورهای فرامنطقه ای؛ بویژه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش توانستند یک سوم خاک سوریه را در کنترل خود بگیرند. البته از همان ابتدا ترکیه مخالف هر دو گروه تروریستی (داعش و پ.ک.ک) بود و توان دیدن آنها در مرز خود را نداشت.


در دوران دولت اوباما روابط ترکیه و آمریکا به خاطر مسئله سوریه و پ.ی.د متشنج و رو به سردی گرایید. همچنین در دوران اوباما بود که این گروه توانست به گسترش حداکثری و توسعه طلبی ارضی نائل آید.
این سیاست اوباما در دوران ترامپ دستخوش تحول گردید و البته این امر به آسانی محقق نگردید و روابط دو دولت ترکیه دارای فرار و نشیبهای فراوانی شد. ترامپ از یک سو پ.ک.ک را بدتر از داعش خواند از سوی دیگر تحریمهای اقتصادی بر علیه ترکیه وضع نمود. امری که به اقتصاد ترکیه فشارهای سنگینی وارد کرد.


از سوی دیگر رجب طیب اردوغان مرد قدرتمند ترکیه که به جرات میتوان گفت بعد از آتاتورک قدرتمندترین مرد سیاسی ترکیه است در خصوص مبارزه با پ.ک.ک/پ.ی.د قدمی به عقب نگذاشت و عملیاتی با عنوان “چشمه صلح” در شمال سوریه آغاز کرد.
به مساوات این جنگ، شیپورهای به ظاهر انسان دوست و گروههای به ظاهر حقوق بشری با محکوم کردن ترکیه عملا از گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د حمایت کردند. البته دو بازیگر اصلی جهانی یعنی روسیه و آمریکا مانع از تصویب قطعنامه بر علیه ترکیه شدند.


اما در این بین شکل گرفتن عملیات چشمه صلح در دوران اردوغان شانسی برای تروریستها بود. چرا که اردوغان از سوی “مطبوعات و رسانه های حامی گروه تروریستی پ.ی.د و دشمن ترکها” در افکار عمومی جهانی به عنوان فردی دوست نداشتنی و حتی جنایتکار معرفی میشود. با این حساب آنها سعی نمودند تا با تغییر صورت مسئله این عملیات را دشمنی تورک و کورد و یا دشمنی شخصی اردوغان با کوردها نشان دهند. امری که به غایت ناممکن و جعلی است. اول آنکه ترکیه دارای بیشترین جمعیت کورد میباشد و حزب اردوغان از زمان تاسیس تاکنون در بین کوردهای ترکیه همیشه مورد حمایت بوده است. دوم آنکه در دوران اردوغان که معمار اصلی آشتی و وفاق ملی با کوردها بود؛ بسیاری از تابوها در ترکیه در خصوص جمعیت کورد این کشور شکسته شد.


در نهایت یادآوری میکنم مجلس ترکیه با اکثریت آرا رای به عملیات نظامی در شمال سوریه داده است و حتی اگر اردوغان در راس قدرت سیاسی ترکیه نبود این عملیات باز هم انجام میشد. چرا که مسئله اصلی “امنیت ملی” ترکیه است.

کریم اصغری _ ۲۹ مهر ۱۳۹۸

منبع: صفحه فیسبوکی آقای کریم اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *