صفحه اصلی / جهان / پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام ارمنستان

پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام ارمنستان

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر موقت ارمنستان با کسب ۵۳.۹۲ درصد آراء، پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد.

بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان شمارش آرا به پایان رسیده و حزب پیمان مدنی پاشینیان توانسته ۵۳.۹۲ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. ائتلاف انتخاباتی رقیب اصلی او یعنی رابرت کوچاریان نیز تنها موفق به کسب 21.04 درصد آرا شده است.

حزب پیمان مدنی به رهبری پاشینیان علی رغم به دست آوردن ۵۳.۹۲ درصد آراء به دلیل نرسیدن به حد نصاب ۵۴ درصد به تنهایی موفق به تشکیل دولت نخواهد شد و باید با رقیبان خود دولت مشترک تشکیل دهد. از سوی دیگر حزب روبرت کوچاریان اعلام کرده که نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت.

کوچاریان، رئيس جمهوری پیشین این کشور، بلافاصله به اعلام این نتایج اعتراض و مدعی شد تقلب و تخلف انتخاباتی صورت گرفته است.

میزان مشارکت در انتخابات دیروز ارمنستان ۴۹.۴ درصد اعلام شده است.

در این انتخابات زودهنگام، حدود ۲۶ حزب سیاسی و همچنین چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت داشتند اما رقابت اصلی میان نخست وزیر موقت کنونی یعنی پاشینیان و رئيس جمهوری پیشین این کشور یعنی روبرت کوچاریان بود.

حزب پیمان مدنی به رهبری پاشینیان علی رغم به دست آوردن ۵۳.۹۲ درصد آراء به دلیل نرسیدن به حد نصاب ۵۴ درصد به تنهایی موفق به تشکیل دولت نخواهد شد و باید با رقیبان خود دولت مشترک تشکیل دهد. از سوی دیگر حزب روبرت کوچاریان اعلام کرده که نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت و مدعی تقلب گسترده است.

شکست ارمنستان در جنگ قاراباغ از آذربایجان (آزربایجان) این کشور بحران زده را به برگزاری یک انتخابات پارلمانی جدید سوق داد. این سومین انتخابات پارلمانی ارمنستان طی ۴ سال گذشته است و دومین بار متوالی است که رای‌گیری زودتر از موعد برگزار می‌شود. انتخابات پیشین این کشور نیز پس از آزادسازی ارتفاعات شمالی نخجوان توسط ارتش آزربایجان و بروز بحران سیاسی در ایروان، صورت گرفت.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان دیروز یکشنبه به عنوان نخستین انتخابات این کشور پس از پایان جنگ ۴۴ روزه قاراباغ برگزار شد. با پیروزی ارتش آزربایجان، نیکول پاشینیان مجبور به استعفا از مقام خود شده بود.

بعد از اعتراضات گسترده نسبت به عملکرد دولت نیکول پاشینیان در طول جنگ قاراباغ، ایروان برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی و کاهش اعتراضات خیابانی اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *