صفحه اصلی / جهان / هشدار دبیرکل ناتو نسبت به تحرکات تسلیحاتی ”ایران،کره شمالی، چین و روسیه”

هشدار دبیرکل ناتو نسبت به تحرکات تسلیحاتی ”ایران،کره شمالی، چین و روسیه”

دبیرکل ناتو اعلام کرد که جهان به‌سرعت به مکانی بیشتر غیرقابل پیش‌بینی، رقابتی و خطرناک تبدیل می‌شود.

دبیرکل ناتو با انتقاد از تحرکات ایران، چین، روسیه و کره شمالی از اعضای ناتو خواست که با هم همکاری بیشتری داشته باشند.

ینس استولتنبرگ روز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹گفت اعضای ناتو برای حفظ پیمان منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی باید همکاری بیشتری با هم داشته باشند و تقویت و نوسازی کنترل تسلیحات و مقابله با خشونت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

او در کنفرانس سالانه «کنترل تسلیحات» که توسط اعضای ناتو برگزار می‌شود، نسبت به ادامه نادیده گرفتن قوانین کنترل تسلیحات توسط روسیه، همچنین توسعه سریع زرادخانه‌های هسته‌ای چین، از جمله تولید حجم عظیمی از موشک‌ها توسط این کشور هشدار داد.

دبیرکل ناتو گفت این کارها بدون هیچ محدودیت و شفافیتی در حال انجام است.

استولتنبرگ در ادامه گفت ایران و کره شمالی نیز در حال گسترش تکنولوژی خطرناک موشکی هستند.

او افزود: اعضای ناتو نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر در زمینه کنترل تسلیحات و منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

به‌گفته دبیرکل ناتو، این موضوع «سنگ‌بنای» رژیم کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان است و از چین خواست تا به عنوان یک قدرت جهانی در کنترل تسلیحات مسئولیت‌پذیر باشد.

استولنبرگ در بخش دیگری از سخنانش از چین خواست که به تلاش‌های بین‌المللی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای در میانه نگرانی‌ها از افزایش سریع تولید موشک‌ها با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای بپیوندد.

او گفت به غیر از روسیه باید کشورهای بیشتری به مذاکرات محدودیت بر تسلیحات موشکی بپیوندد.

اشاره دبیرکل ناتو به پیمان «استارت نو» بین روسیه و آمریکا است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۱۰ بهمن پارسال لایحه تمدید پنج‌ساله پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای با آمریکا را امضا کرد.

پیمان «استارت نو» که در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل استفاده از سوی مسکو و واشینگتن را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود می‌کند و تنها پیمان کاهش تسلیحاتی باقی‌مانده بین دو رقیب پیشین دوران جنگ سرد به‌ شمار می‌آید.

مذاکرات برای تمدید این پیمان در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به حالت تعلیق درآمد، از جمله به این دلیل که دولت وی اصرار داشت چین نیز باید به این پیمان بپیوندد، امری که پکن آن را به‌طور کامل منتفی دانسته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان، رئیس‌‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان‌ بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: در حالی که آمریکا و روسیه برای حفظ این پیمان تلاش می‌کنند، چین به سرعت تولید چنین موشک‌هایی را افزایش داده است.

آقای استولتنبرگ در ادامه گفت چین نیز با اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای و موشکی، افزایش شفافیت در زمینه نظامی و قابل پیش‌بینی بودن، می‌تواند از مزیت آن بهره‌مند شود.

وی گفت این موضوع در خدمت صلح و ثبات جهانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *