صفحه اصلی / جهان / نویسنده آمریکایی: ارامنه از حملات خونین و جنایت‌های خود سخن نمی‌گویند

نویسنده آمریکایی: ارامنه از حملات خونین و جنایت‌های خود سخن نمی‌گویند

کارشناس سرشناس آمریکایی امور خاورمیانه تاکید کرد که گروه‌های ارمنی عمدا جنایت‌های تاریخی خود را نادید گرفته و از وقایع ۱۹۱۵ سواستفاده می‌کنند.

پروفسور میشل گونتر، نویسنده آمریکایی و کارشناس تاریخ و مسائل خاورمیانه طی سخنانی در پنل “دروغ و روند سیاسی صدساله ارامنه” که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: باندهای ارمنی مدتها قبل از وقایع سال ۱۹۱۵ با انجام شورش‌های، جنایاتی را مرتکب شدند، اما آنان از حملات خونین خود صحبت نمی کنند تا به چهره معصوم خود آسیبی نزنند.

این پنل توسط کمیته رهبری ملی ترکیه و آمریکا (TASC) برگزار شد. گونتر در ادامه سخنرانی خود همچنین اظهار داشت:

«حوادث سال ۱۹۱۵ برای هر دو طرف پردرد بود و بسیاری از ارمنی ها نیز در این روند جان باختند اما نمی توان آن را نسل‌کشی خواند. چرا که در این روند بسیاری از ترکان نیز توسط برخی گروه‌های ارمنی به قتل رسیدند.

وی افزود: «ارامنه دستکم پنجاه سال پیش از جنگ جهانی اول حملاتی را علیه عثمانی‌های خسته از نبردهای مختلف انجام دادند، از جمله سوءقصد به جان سلطان عبدالحمید که به ترور ستاره مشهور است».

میشل گونتر با اشاره به اینکه وقایع سال ۱۹۱۵ امروز توسط بسیاری از کشورها به‌عنوان یک ابزار سیاسی علیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «ترکیه صریحا خواستار بررسی دقیقق و بی‌طرفانه این وقایع توسط مورخان و کارشناسان مرتبط شده اما عجیب است که طرف ارمنی تمایلی به آن نشان نمی‌دهند.

گروه‌های ارمنی خیلی قبلتر از وقایع سال ۱۹۱۵ شروع به سازماندهی شورش‌هایی کردند که به قتل عام تعداد زیادی از تُرک‌ها انجامید و درنتیحه آن توسط دولت عثمانی تبعید شدند.

می‌توان رویکرد دولت عثمانی را مورد نقد و بررسی قرار داد، اما ارمنی‌ها در مورد حملات خونین که انجام داده‌اند صحبت نمی‌کنند تا چهره بی‌گناهی که از خود ساخته‌اند آسیب نبیند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *