صفحه اصلی / جهان / نخست وزیر اقلیم کردستان عراق: گروه تروریستی پ‌ک‌ک اقلیم را ترک کند/ پ‌ک‌ک به قانون اساسی ما احترام نمی‌گذارد

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق: گروه تروریستی پ‌ک‌ک اقلیم را ترک کند/ پ‌ک‌ک به قانون اساسی ما احترام نمی‌گذارد

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز چهارشنبه با اشاره به اینکه حزب کارگران کردستان به قانون اساسی اقلیم اربیل احترام نمی‌گذارد و موجب تخلیه ۸۰۰ روستا شده، بار دیگر از حزب کارگران کردستان خواست از این اقلیم خارج شود.

به گزارش گاماج به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، مسرور بارزانی، امروز در موسسه چاتام هاوس در انگلیس، روابط اربیل و آنکارا را عادی توصیف کرده و بار دیگر از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خواست از این اقلیم خارج شود.

بارزانی اظهار کرد: ما از ابتدای دهه نود قرن گذشته موسسه‌های رسمی از دولت و پارلمان داریم، بعدها حزب کارگران به منطقه ما آمد اما به قانون اساسی اقلیم ما احترام نمی‌گذارد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در ادامه گفت: آنها به جای اینکه در مناطق خود بجنگند، به منطقه ما آمدند، ما تمام تلاش خود را برای حل این مساله کردیم اما تداوم حملات حزب کارگران و ترکیه، تاثیر خود را بر ما گذاشت.

او افزود: ۸۰۰ روستا وجود دارند که ساکنان آنها به دلیل درگیری جاری میان پ.ک.ک و ترکیه نمی‌توانند به آنجا بازگردند.

بارزانی تاکید کرد: بهترین گزینه این است که پ.ک.ک منطقه ما را ترک کرده و فعالیت‌هایش را در مناطق خودش انجام دهد و مشکلاتش را آنجا دور از ما حل کند.

همچنین عطا سراوی از اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان، اعلام کرده بود که گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک در تظاهرات ژانویه ۲۰۲۰، اتحادیه میهنی کردستان را هدف قرار دادند.

گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک با کمک برخی از گروه‌های اتحادیه میهنی کردستان، شبه‌نظامیان خود را برای تصرف نهادهای مهم دولتی در سلیمانیه، راپرین، گرمیان و حلبچه به خیابان‌ها ریخت اما فرصت چنین اقدامی داده نشد.

گروه تروریستی یک بار دیگر اعضای آموزش دیده خود را برای تجدید قوا در شهرها جمع آوری کرد.

این گروه با اقدام مشترک با برخی از گروهک ها در حزب اتحادیه میهنی کردستان می‌خواست ۴۱ منطقه را بین ۸ تا ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱ تصرف و ضربه سنگینی به دولت اقلیم کرد شمال عراق وارد کند.

پس از این تحول، محاسبات داخلی در اتحادیه میهنی کردستان آغاز و پاکسازی داخلی در این حزب شروع شد.

بافل طالبانی در پی این رویدادها جلال شیخ ناجی را جایگزین اژی امین در ریاست دستگاه اطلاعات موسوم به “زانیاری” کرد.

در ۱۰ مارس، یک ارگان رسانه‌ای وابسته به این گروه تروریستی گزارش داد که نیروهای امنیتی اقلیم کرد یک عضو ح.د.پ را در ورودی اربیل بازداشت کرده اند.

همان روز تدابیر گسترده امنیتی در سلیمانیه اتخاذ شد. اطلاعاتی مبنی بر وجود تحرک در نیروهای اربیل و زانیاری منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *