صفحه اصلی / جهان / عراق: ایران در حال حفر تونل برای تغییر مسیر رودخانه‌های مرزی است/ به مراجع بین‌المللی شکایت میکنیم

عراق: ایران در حال حفر تونل برای تغییر مسیر رودخانه‌های مرزی است/ به مراجع بین‌المللی شکایت میکنیم

وزیر منابع آب عراق می‌گوید کشورش «شواهدی» در دست دارد که نشان می‌دهد ایران در حال حفر تونل برای تغییر مسیر جریان آب رودخانه‌های مرزی است و گفت که عراق به این خاطر در حال تنظیم شکایت از ایران به مراجع بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، واع، مهدی رشید الحمدانی روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور گفت که «قوانین بین‌المللی در مورد آب توسط ایران نقض شده است و ما به طور رسمی ایران را از تخلفاتش مطلع کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم».

او با بیان این‌که «تاکنون دربارهٔ میزان سهم آبی عراق از رودخانه‌های مرزی با ایران به توافق نرسیده‌ایم»، گفت که «در زمینه دستیابی به حقوق آبی خود اهرم‌های فشار مهمی در دست داریم».

وزیر منابع آب عراق بیستم تیرماه امسال نیز گفته بود که ایران «کاملاً» جلوی خروج آب از رودخانه‌های مرزی به این کشور را گرفته و باعث ایجاد «فاجعه» در استان دیاله شده است.

مهدی رشید الحمدانی افزوده بود که ایران قول داده بود مذاکرات پیرامون موضوع آب برگزار شود، اما از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه، پاسخی به درخواست‌های عراق نداده است.

در تیرماه امسال، علی رادی، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، نیز گفت که وضعیت دجله و فرات به خاطر سدسازی‌های ایران و ترکیه به شدت بد شده و ایران پاسخی به درخواست مذاکره عراق پیرامون این موضوع نداده، در حالی که ورود آب رودخانه‌ها از ایران به اقلیم کردستان عراق نیز به شدت افت کرده است.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *