صفحه اصلی / جهان / رئیس جمهور سابق ارمنستان: بارها گفتم قره‌باغ وطن ما نیست اما به من خائن گفتند + ویدئو

رئیس جمهور سابق ارمنستان: بارها گفتم قره‌باغ وطن ما نیست اما به من خائن گفتند + ویدئو

رئیس جمهور سابق ارمنستان طی سخنانی جنجالی گفت: «بارها گفتم آغدام و قاراباغ وطن من نیست و خیانتکار نامیده شدم، انتظارات کودکانه پاشینیان ما را به این سرنوشت دچار کرد.»

سرژ سرکیسیان؛ رئیس جمهور سابق ارمنستان در مصاحبه با بخش روسی «بی بی سی» به بررسی علل شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه قاراباغ و همچنین بحران سیاسی-اقتصادی ارمنستان در طول ۳۰ سال گذشته پرداخت.

سخنان صریح سرکیسیان اعتراض و واکنش جناح های سیاسی مخالف او را به دنبال داشته است.

رئیس جمهور سابق ارمنستان در بخشی از این مصاحبه می گوید: «سیاست ایروان در درگیری چند روزه تووز از روی ناآگاهی سیاسی بود که تمامی دستاوردهای مذاکرات ۳۰ سال گذشته را به باد داد. رهبری ارمنستان مقصر اصلی حوادث تووز است.»

سرکیسیان اظهار داشت: «برخلاف پاشینیان من هرگز نگفته ام که سرزمین ها را پس نمی دهیم، حتی در سال ۲۰۰۰ از تریبون مجلس اعلام کردم که آغدام و قاراباغ وطن من نیست و لذا خائن نامیده شدم. دیگر با چه زبانی باید می گفتم که آن اراضی (قاراباغ) متعلق به ما نیست. حاضر بودم مردم به من خائن بگویند اما سرنوشت ما مانند امروز اینقدر تلخ نباشد. هرگز به دنبال شخصیت سازی از خود و ماندگار شدن در تاریخ نبودم، تنها هدفم گفتگو برای حل موضوع بود اما متاسفانه نتوانستم کاری انجام دهم.»

سرکیسیان همچنین بیانات تبلیغاتی رهبری ایروان در درگیری چند روزه تووز مبنی بر «جنگ جدید برای سرزمین های جدید» را «اشتباه بزرگ» ایروان در خروج از مذاکرات صلح با باکو و رقم خوردن «سرنوشتی تلخ» برای ارمنستان عنوان کرد است.

او گفت «پاشینیان مذاکرات را به بن بست رساند و با سیاستی کودکانه و اشتباه به تحریک آزربایجان پرداخت. تنها یک کودک می تواند اینگونه و مانند او اشتباهات زیادی را مرتکب شود، چرا باید بدون هماهنگی با گروه مینسک و خودسرانه تصمیم گرفت، او تمامی دستاوردها ۳۰ ساله مذاکرات را به باد و شرایط شکست را فراهم آورد. طبق مذاکرات قرار بود ابتدا بخشی هایی از ۵ منطقه آغدام، فضولی، قبادلی، زنگیلان و جبرائیل را به آزربایجان برگردانیم و سپس در ازای دادن بخش هایی از لاچین و کلبجر، آزربایجان با برگزاری همه پرسی در خانکندی و استقرار نیروهای صلح موافقت کند. اکنون نه تنها این مناطق را از دست دادیم بلکه بخشی های از قاراباغ (شوشا، خوجاوند، سو قووشان) دیگر در کنترل ارمنستان نیست و در مقابل هیچ دستاوردی نداریم.»

رئیس جمهور سابق ارمنستان درباره پیامدهای شکست ارمنستان در جنگ قاراباغ گفت: «ناامیدی، تورم و مشکلات اقتصادی جامعه را فراگرفته، مردم به دنبال راهی برای مهاجرت هستند. میزان انتظارات مردم از واقعیت فراتر رفته بود و لذا این چنین ناامیدی پدید آمده است.»

لازم به ذکر است جامعه ارمنستان دوقطبی شده است. پاشینیان و طرفداران او دولت های قبلی را عامل شکست در جنگ قاراباغ معرفی می کنند. رهبران دولت های قبلی ارمنستان و طرفداران آنها نیز دولت پاشینیان را مقصر می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *