صفحه اصلی / جهان / حضور ناوهای جنگی آمریکا در آب‌های منطقه برای بازدارندگی در مقابل ایران

حضور ناوهای جنگی آمریکا در آب‌های منطقه برای بازدارندگی در مقابل ایران

یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا جمعه ۱۳ مارس ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا دارای دو ناوهواپیمابری است که در منطقه خاورمیانه به انجام مأموریت مشغولند.

به گزارش العربیه، این مقام آمریکایی گفت که حضور دو ناوهواپیمابر در آب‌های منطقه و مشخصا از سال ۲۰۱۲ تاکنون اولین کاربرد دوگانه و گسترده ناوهای هواپیمابر در منطقه است.

در این بیانیه آمده است که ناوهای هواپیمابر آمریکایی کنونی مستقر در آب‌های منطقه، یو اس اس داویت آیزنهاور و هاری ترومان هستند.

ژنرال فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا جمعه در کنفرانسی خبری در مقر پنتاگون اعلام کرد که این دو ناوهواپیمابر را برای مدتی در منطقه خواهیم داشت.

ژنرال مکنزی افزود که او «به ایران و نمایندگانش درباره هر گونه واکنشی که ممکن است نیروهای آمریکایی، نیروهای ائتلاف و شرکای ایالات متحده را به خطر بیاندازد، هشدار می‌دهد»

این مقام نظامی آمریکایی تاکید کرد که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در وضعیت دفاعی بسیار خوبی برای محافظت از نیروهایش در تمامی منطقه است و توانایی واکنش به هر گونه حمله دیگری به نیروهایش را دارد».

این مقام نظامی آمریکایی تاکید کرد که وزیر دفاع آمریکا و به منظور پشتیبانی از ماموریت‌های ستاد فرماندهی مرکزی، این دو ناوهواپیمابر را در منطقه مستقر کرده است.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین تاکید کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه قدرت، توانایی مانور و مدیریت برای واکنش به هر گونه تهدیدی را دارا هستند.

توانایی‌های تهاجمی

بنا به این بیانیه دو ناو هواپیمابر آمریکایی مذکور دارای قدرت تهاجمی و توانمندی‌های دفاعی و قدرت حرکت و مانور بسیار بالایی هستند.

این مقام آمریکایی گفت که « ناوهای هواپیمابر برای ما بسیار مهم هستند و ما می‌دانیم که ایرانی‌ها از نزدیک ما را زیر نظر دارند».

حزب الله عراق که گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق است، در اواخر دسامبر گذشته حملاتی موشکی را به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش انجام داد که طی آن یک نیروی غیرنظامی پیمانکار آمریکایی کشته شد.

در پی این حمله بود که آمریکا حملاتی هوایی را به مواضع شبه‌نظامیان حزب الله انجام داد، حمله‌ای که در واکنش به آن سفارت آمریکا در بغداد از سوی شبه نظامیان حزب الله هدف حمله سنگینی قرار گرفت.

آمریکا در واکنش به حمله به سفارتش در بغداد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به همراه چند تن دیگر از جمله ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد الشعبی را در حمله‌ای پهپادی به کاروانشان در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد، کشت.

در واکنش به حادثه کشته شدن سلیمانی که ایران و آمریکا را به آستانه جنگ پیش ‌برد، سپاه ایران در اقدامی تلافی‌جویانه پایگاه هوایی عین الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی است را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد.

شبه‌نظامیان حزب الله شامگاه چهارشنبه نیز مجددا با حمله به پادگان التاجی در شمال بغداد ۲ سرباز آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی را کشته و دست‌کم ۱۲ تن دیگر از نظامیان مستقر در این پایگاه را زخمی کردند.

در بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در این‌باره آمده است که ایالات متحده آمریکا حملات دقیقی را به تاسیسات شبه‌نظامیان حزب الله در تمامی نقاط عراق انجام داده است.

از سویی مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ضمن هشدار گفت « دیگر نمی‌توانی به پایگاه‌هایمان حمله کنی و آمریکایی‌ها را کشته و مجروح کنی و فرار کنی».

در همین راستا ژنرال مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که (خطر) تهدیدهای ایران و گروههای شبه‌نظامی وابسته به آن همچنان پا برجاست».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *