صفحه اصلی / جهان / جرج بوش: خروج نیروهای غربی از افغانستان خطای بزرگی است/زنان افغان زیان غیرقابل وصفی را متحمل خواهند شد

جرج بوش: خروج نیروهای غربی از افغانستان خطای بزرگی است/زنان افغان زیان غیرقابل وصفی را متحمل خواهند شد

جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا که بیست سال پیش فرمان حمله به افغانستان را داد، معتقد است که خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور اشتباهی است که به ویژه به ضرر زنان و دختران افغان منتهی خواهد شد.

جرج دبلیو بوش در مصاحبه‌ای با شبکۀ آلمانی “دویچه وله” گفت: “زنان و دختران افغان زیان غیرقابل وصفی را متحمل خواهند شد”.

در سال ۲٠٠۱، کمتر از یک ماه بعد از سوءقصدهای تروریستی ۱۱ سپتامبر، آمریکا به افغانستان لشکرکشی کرد. پیش از آن، جرج بوش رئیس جمهوری وقت به طالبان هشدار داده بود که باید رهبران سازمان القاعده را به آمریکا تحویل دهند. در آن زمان، واشنگتن هدف اصلی خود را در افغانستان دستگیری اسامه بن‌لادن و نابودی القاعده اعلام کرده بود. کمتر از سه ماه بعد از ورود نیروهای آمریکایی، حکومت طالبان سقوط کرد اما بن‌لادن موفق به فرار شد. در دسامبر سال ۲٠٠۱ حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان شد اما این حکومت جدید از نظر طالبان “دست‌نشاندۀ آمریکا” بود.

نزدیک به ده سال بعد، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، اسامه بن لادن در خاک پاکستان به دست آمریکایی‌ها کشته شد (مه ۲٠۱۱). اما طالبان همچنان به جنگ ادامه دادند.

اینک بعد از بیست سال، نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آنها در چارچوب “ناتو”، در حال ترک افغانستان هستند. اما از نظر جرج بوش، این یک اشتباه بزرگ است که “عواقب منفی باورنکردنی” همراه خواهد داشت.

جرج بوش می‌گوید: “زنان افغان و همچنین افرادی که با ارتش‌های غربی همکاری داشته‌اند به حال خود رها خواهند شد و به دست آن آدم‌های خشونت‌طلب (طالبان) خواهند افتاد و این وضعیت قلب مرا به درد می‌آورد”.

در این مصاحبه که به مناسبت سفر آنگلا مرکل به واشنگتن انجام شده، جرج بوش به دویچه وله می‌گوید که صدراعظم آلمان نیز در مورد افغانستان با وی هم‌عقیده است. قرار است که بزودی خانم مرکل با جو بایدن ملاقات کند.

روز دوشنبۀ گذشته – ۱۲ ژوئیه – ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان به مأموریت خود پایان داد و به کشورش بازگشت. او قبل از عزیمت، از احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان سخن گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *