صفحه اصلی / جهان / با تصویب شورای شهر واشنگتن «نوروز» در پایتخت آمریکا به رسمیت شناخته شد

با تصویب شورای شهر واشنگتن «نوروز» در پایتخت آمریکا به رسمیت شناخته شد

شورای شهر واشنگتن، نهاد قانون‌گذار در پایتخت آمریکا، سه شنبه ۱۰ اسفند، یک قطعنامه پیشنهادی را که به موجب آن نوروز به عنوان یک رویداد «فرهنگی و تاریخی» شناخته می‌شود، تصویب کرد.

در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شد، شورای شهر واشنگتن آگاهی‌های متنوعی درباره ویژگی‌های نوروز یا «روز نو» که فرا رسیدن فصل بهار را نوید می‌دهد، منتشر کرده است.

در این قطعنامه نوروز یک «جشن باستانی» با قدمتی «سه هزار ساله» معرفی می‌شود که به گفته سازمان ملل متحد، توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، ایران، افغانستان، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر، و نیز جوامع مهاجر در آمریکا و سایر نقاط جهان جشن گرفته می‌شود.

در این قطعنامه گفته می‌شود که «نوروز نمادی از شروعی دوباره ‌و گردهمایی، و دوری از تجربیات و مصیبت‌های سال گذشته است، و همراه با طبیعت امید به سال نو را تداعی می‌کند.»

شورای شهر واشنگتن در قطعنامه خود نوروز را مناسبتی معرفی می‌کند که «مردم با هر پیشینه فرهنگی، نژادی، و مذهبی از جمله مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، بهاییان، زرتشتیان، سایر مذاهب، و حتی غیرمذهبیان جشن گرفته می‌شود.»

این شورا در ادامه یادآور می‌شود که نوروز توسط سازمان ملل متحد نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت به عنوان سنت فرهنگی که توسط بسیاری از مردمان جهان گرامی داشته می‌شود، شناخته شده است.

سازمان مال متحد با تصویب قطعنامه‌‌ای در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی «روز جهانی نوروز» را به رسمیت شناخت.

با تصویب این قطعنامه، شورای شهر واشنگتن ضمن به رسمیت شناختن نوروز، این مناسبت باستانی را به تقویم رسمی شهر اضافه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *