صفحه اصلی / جهان / ضربه مهلک ترکیه به گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق

ضربه مهلک ترکیه به گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق

 محل استقرار رضا آلتون دستیار جمیل بایک، از سرکردگان گروه تروریستی پ.ک.ک و اعضای ارشد این گروه تروریستی در جریان عملیات مشترک سازمان اطلاعات و نیروهای مسلح ترکیه در قندیل هدف قرار گرفت.

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، محل استقرار رضا آلتون از افراد نزدیک به جمیل بایک، از سرکردگان گروه تروریستی پ.ک.ک در جریان عملیات مشترک سازمان اطلاعات و نیروهای مسلح ترکیه در قندیل در ۲۱ مارس ماه جاری در قندیل مورد هدف حمله قرار گرفته‌ و از پای در آمده‌اند.

در نتیجه این عملیات اعضای ارشد گروه تروریستی پ.ک.ک از جمله میکائیل اوزدمیر با نام مستعار «ناودار»، مسئول خودخوانده روابط خارجه، امرالله دورسون با اسم مستعار «سرحات وارتو» سخنگو وعلی آکتاش با نام مستعار «سنان سور» مسئول منطقه‌ای این گروه تروریستی در قندیل به هلاکت رسیدند.

آمادگی برای این عملیات پس از دریافت گزارش از سوی سازمان اطلاعات ترکیه مبنی بر تشکیل جلسه‌ای توسط رضا آلتون در منطقه‌ای نزدیک مرز ایران در قندیل آغاز شد. در این راستا تمامی خودرو و جاده‌ها که ممکن بود آلتون از آن‌ها استفاده کند تحت کنترل قرار گرفت.

در پی شناسایی حرکت آلتون، دورسون و اوزدمیر به سوی روستای ابو بقره در نزدیک مرز عراق با ایران توسط پهپاد تیپ «بایراکتار TB2»، برای انجام عملیات هوایی با هواپیماهای اف – ۱۶ متعلق به نیروهای مسلح ترکیه هماهنگی لازم ایجاد شده و به دنبال آن در ۲۱ مارس ماه جاری محل وی شناسایی و طی عملیات هوایی هدف حمله دقیق قرار گرفت. در نتیجه این عملیات مسئولان ارشد این گروه تروریستی از جمله میکائیل اوزدمیر و امرالله دورسون به هلاکت رسیدند.

همچنین در این حمله هوایی رضا آلتون هماهنگ کننده این گروه تروریستی با بازیگران بین‌المللی در منطقه که برخی رسانه‌های خارجی او را «وزیر خارجه» اعلام می کنند نیز به شدت زخمی شده و عاقبت وی هنوز مشخص نیست.

در نتیجه این عملیات ضربه مهلکی به مسئولین روابط منطقه‌ای این گروه تروریستی وارد شده و پیامی برای بازیگران در منطقه است که گروه تروریستی پ.ک.ک راه گریز از نیروهای مسلح ترکیه در قندیل ندارد.

– رضا آلتون کیست؟

رضا آلتون، یکی از بنیانگذاران گروه تروریستی پ.ک.ک و «دستیار» جمیل بایک، از سرکردگان این گروه تروریستی به شمار می رود که در گذشته نیز مسئول پ.ک.ک در ایران و اروپا بوده است.

آلتون پیشتر عضو شورای اجرایی این گروه تروریستی و یکی از مسئولان کمیته سیاسی و «امور خارجه» این گروه تروریست محسوب می شد. وی در لیست قرمز تروریست‌های تحت تعقیب وزارت کشور ترکیه و همچنین در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل و لیست قاچاقچیان مواد مخدر آمریکا نیز قرار دارد.

– سرکردگان به هلاکت رسیده گروه تروریستی پ.ک.ک در قندیل

 میکائیل اوزدمیر

اوزدمیر که در سال ۱۹۹۰ به پ.ک.ک پیوست، یکی از بنیانگذاران واحد‌های اطلاعاتی این گروه تروریستی به شمار می رود. وی در کمیته امور خارجه این گروه قرار داشت و مذاکرات خارجی آن را هماهنگ می کرد.

امرالله دورسون

دورسون در دهه ۹۰ میلادی به پ.ک.ک پیوست. وی که پیشتر عضو شورای اجرایی این گروه تروریستی بود در سال‌های اخیر در کمیته امور خارجه آن فعالیت داشت.

علی آکتاش

آکتاش که در سال ۱۹۷۸ به گروه تروریستی پ.ک.ک پیوست از سال ۲۰۰۹ یکی از مسئولان ارشد آن بود. او که با نام مستعار خود سال‌های زیادی در روسیه و ارمنستان فعالیت داشت، از اروپا و روسیه پول به قندیل منتقل می‌کرد. آکتاش در سال ۲۰۱۷ به قندیل آمد و مسئول این گروه تروریستی در این منطقه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *