صفحه اصلی / جهان ترک / تصویب “بیانیه شوشا” در پارلمان ترکیه

تصویب “بیانیه شوشا” در پارلمان ترکیه

بیانیه شوشا در مورد روابط ترکیه و آذربایجان در مجمع عمومی مجلس ترکیه به تصویب رسید.

بیانیه شوشا در مورد روابط بین ترکیه و آذربایجان توسط مصطفی شن‌توپ رئیس پارلمان ترکیه امضا و در مجمع عمومی مجلس به تصویب رسید.

بیانیه شوشا که در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در شهر شوشا امضا شد، پیش بینی می‌شود روابط ترکیه و آذربایجان رسما به سطح دو متحد برسد.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه اتهامات بی اساس ارمنستان علیه ترکیه و تلاش برای تحریف تاریخ به صلح و ثبات در منطقه آسیب می‌رساند، آمده است که گشایش کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را به هم متصل می‌کند و راه آهن نخجوان – قارص به تقویت روابط کمک خواهد کرد.

در بیانیه شوشا طرفین با بررسی همه جوانب چشم اندازهای گسترش و تعمیق بیشتر روابط ترکیه و آذربایجان را اعلام کردند و آذربایجان برای پایان دادن به تجاوز ۳۰ ساله ارمنستان و آزادسازی اراضی اشغالی خود، ارزش زیادی برای حمایت ترکیه قائل است.

در بیانیه شوشا آمده است که طرف‌ها در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آنها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد. طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشترکا تلاش خواهند کرد.

آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *