صفحه اصلی / جهان ترک / بیانیه نهایی اجلاس روسای کشورهای عضو شورای ترک

بیانیه نهایی اجلاس روسای کشورهای عضو شورای ترک

در بیانیه پایانی اجلاس کشورهای عضو شورای ترک بر نقش این شورا در معرفی و حمایت از ارزشها و منافع جهان ترک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی تاکید شد.

در پی پایان اجلاس روسای کشورهای عضو شورای ترک که دیروز با حضور سران کشورهای عضو و به صورت مجازی برگزار شد٬ با صدور بیانیه‌ نهایی بر نقش این شورا در راستای معرفی و حمایت از ارزشها و منافع جهان ترک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی تاکید شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: سران کشورهای عضو ضمن تاکید بر توسعه روابط چند جانبه در جهان ترک٬ تعهد قوی خود برای تعمیق بیشتر همکاری بین کشورهای مذکور را ابراز داشتند.

آنها همچنین بر پیشرفت قابل توجه سیاسی و اقتصادی که طی سالهای اخیر توسط کشورهای ترک به دست آمده، تاکید کرد.

در بیانیه نهایی اجلاس روسای کشورهای عضو شورای ترک همچنین آمده است: شهر ترکستان به عنوان یکی از پایتخت های معنوی جهان ترک اعلام و همچنین توافق شده است که وضعیت مشابهی برای سایر شهرهای باستانی و برجسته جهان ترک در آینده به صورت چرخشی اعطا شود.

در بیانیه پایانی اجلاس کشورهای عضو شورای ترک ضمن ابراز خرسندی از آزادسازی مناطق اشغالی قره‌باغ، بر لزوم همبستگی با دولت و مردم آذربایجان در تلاش برای احیا، بازسازی و ادغام مناطق آسیب دیده از درگیری تاکید شد.

این شورا عزم خود برای تعیین چشم انداز، اهداف بلند مدت و شکل دادن به استراتژیها برای همکاری نزدیکتر و همبستگی بیشتر در جهان ترک تکرار کرد.​​​​​​​

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *