صفحه اصلی / جهان ترک / باتور دوستوم، آخرین امید تورک های افغانستان برای رهایی از چنگال طالبان

باتور دوستوم، آخرین امید تورک های افغانستان برای رهایی از چنگال طالبان

همزمان با پیشروی سریع طالبان در بیشتر مناطق افغانستان، جریانات پان فارس و ایرانشهری شروع به برجسته کردن نقش رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود در شمال افغانستان کرده اند.

ستایش ایرانشهری ها از احمد مسعود به عنوان منجی بالقوه افغانستان و فارس زبانان این کشور در حالی صورت می گیرد که در سال های اخیر بیشترین مقاومت ها در مناطق شمالی افغانستان در مقابل طالبان توسط نظامیان تورک اوزبک وابسته به ژنرال عبدالرشید دوستم و پسرش باتور دوستوم بوده است.

جریانات پان فارس و ایرانشهری در حالی سعی در برجسته کردن احمد مسعود دارند که او بیشتر عمرش را در خارج از کشور بسر برده و بر خلاف پدرش، سابقه نظامی و مبارزاتی عمده ای در مقابله با تروریست های وابسته به گروه طالبان ندارد.

در مقابل، باتور دوستم، پسر ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست جمهوری افغانستان به دلیل اقدامات شجاعانه خود در به چالش کشیدن تروریست های طالبان بارها توسط آنها مورد تهدید و شبیخون و حمله ناگهانی قرار گرفته است.

بطور مثال، باتور دوستوم در سال ۲۰۱۷ در ولسوالی آقچه در استان تورک نشین جوزجان و در مسیر بزرگراه بلخ- جوزجان در شمال افغانستان که تورکستان جنوبی هم نامیده می شود، مورد حمله اعضای طالبان قرار گرفته و از آن جان سالم به در برده بود. پدر او، ژنرال عبدالرشید دوستم هم بارها توسط طالبان و دیگر گروه های رقیب مورد حمله قرار گرفته است. 

باتور دوستم رییس حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که اوزبک ها و تورک های افغانستان را نمایندگی می کند، حدود ۴ سال پیش با دختر مصطفی چولاک، یکی از ژنرال های ارشد ارتش ترکیه در آنکارا ازدواج کرد، رویدادی که تعداد زیادی از چهره های سیاسی افغانستان و ترکیه در آن حضور داشتند. 

او در شهر تورک نشین شبرغان در افغانستان به دنیا آمده و سال ها در اوزبکستان و ترکیه زندگی کرده است. باتور دوستوم در دانشگاه غازی در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، حقوق خوانده است. او فرد جهان دیده و مذاکره گری قهار است ولی در عین حال به جنگاوری و شجاعت در میدان های نبرد مشهور بوده و کابوسی تلخ برای ترویست های طالبان است که در صدد هستند کل شمال افغانستان را به سیطره خود دربیاورند. 

او در سال ۲۰۱۳ در سفری به شبرغان، تلویزیون خصوصی «باتور تی وی» را تاسیس کرد که هدف آن ترویج و تبلیغ هویت تورکی اوزبکی و احیای کامل فرهنگ مردمان تورک‌تبار افغانستان بود. باتور در انتخابات پیشین مجلس افغانستان، از جوزجان خود را نامزد کرد و بیشترین رای آورد.

 باتور دوستوم در روزهای اخیر ضمن پیوستن به ائتلاف شمال که متشکل از نیروهای ضد طالبان می باشد برای مبارزه با این نیروی ارتجاعی اعلام آمادگی کرده است. او در شرایطی وارد صحنه شده است که پدرش ژنرال دوستم همچنان به عنوان رهبر بلامنازع تورک های افغانستان شناخته می‌شود ولی از پسرش حمایت کرده و به انتقال قدرت به او تمایل نشان داده است.

ژنرال دوستم و پسرش باتور در کنار حمایت مردمی بویژه میان تورک ها، همچنان چند هزار فرد مسلح نیز در اختیار دارند که این نیروی مسلح و آموزش دیده می‌تواند بطور بالقوه نقطه امید و اتکای مردم ترکستان جنوبی و دیگر ملت های شمال افغانستان در مقابل طالبان باشد.

برخلاف ادعای جریانات پان فارس و ایرانشهری، که احمد مسعود و فارس های تاجیک را نیروی اصلی در مقابله با طالبان می دانند، در واقع این باتور دوستوم و پدرش و تورک های شمال افغانستان هستند که می توانند نقطه امید اصلی برای ملت های این کشور مصیبت زده باشند.

گوناز تی وی

احمد هاشمی، واشنگتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *