صفحه اصلی / ایران / انتقاد مولوی عبدالحمید از سکوت ایران در قبال ظلم چین علیه مسلمانان اویغور

انتقاد مولوی عبدالحمید از سکوت ایران در قبال ظلم چین علیه مسلمانان اویغور

شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با انتقاد از سکوت ایران در قبال ظلم حکومت چین علیه اقلیت مسلمان اویغور اظهار داشت: حکومت چین یک حکومت کمونیستی است که بدترین ظلم‌ها را در حق اقلیت مسلمان اویغور مرتکب می‌شود. ما از دولت ایران گلایه داریم که چرا در قبال این ظلم و جنایت سکوت می‌کند و به دولت چین تذکر نمی‌دهد و در این زمینه اعتراض نمی‌کند؟!

به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌ تسنن زاهدان»، وی با تاکید بر اینکه اعتراض ایران علیه ظلم دولت چین در حق اقلیت مسلمان این کشور یک واجب شرعی است، افزود: وظیفۀ اسلامی و انقلابی اقتضا می‌کند که نه‌تنها علیه ظلم بر مسلمانان، بلکه در مقابل ظلم بر تمام انسان‌ها اعتراض شود. این موضوع اسلامی، انسانی، عرفی و بین‌المللی‌‌ است که حقوق تمام انسان‌ها رعایت شود.

مولانا عبدالحمید همچنین گفت: ایران و چین روابط خوبی با هم دارند و این اشکالی ندارد، اما باید به دولت چین متذکر بشویم که این روابط حسنه به معنای آن نیست که در مقابل ظلم این کشور در حق مسلمانان و غیرمسلمانان سکوت اختیار کنیم. این خواستۀ تمام شهروندان ایرانی است که جمهوری اسلامی به دولت چین تذکر بدهد که حقوق مسلمانان این کشور را رعایت کند و در حق آنان اجحاف نکند.

– در مورد توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین «شفاف‌سازی» شود

وی همچنین با اشاره به امضای توافقنامه همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: مردم و رسانه‌ها در مورد این توافقنامه «دغدغه و نگرانی» دارند. باید در خصوص توافقنامه مذکور «شفاف‌سازی» شود و محتوای آن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

امام‌جمعه زاهدان افزود: هر قراردادی که دولت با کشورها منعقد می‌کند، مخصوصا قراردادهای مهم و جنجالی مانند قرارداد ۲۵ ساله با چین، باید علنی باشد و هیچ‌گونه مخفی‌کاری در آن وجود نداشته باشد تا جلوی هرگونه شک و شبهه و بدگمانی در اذهان گرفته شود.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *