صفحه اصلی / جهان / آمریکا به دلیل سرکوب تورکان اویغور چین را تحریم کرد

آمریکا به دلیل سرکوب تورکان اویغور چین را تحریم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه مصوبه کنگره این کشور را در خصوص تحریم چین به دلیل سرکوب تورکان اویغور در استان سین‌کیانگ امضا کرد. چین در واکنش نسبت به پیامدهای این قانون به آمریکا هشدار داده است.

به گزارش رویترز٬ هدف این مصوبه که در کنگره آمریکا تنها با یک رای «نه» به تصویب رسید، این است که با اعمال تحریم علیه مقام‌های مسئول در سرکوب اویغورها و سایر گروه‌های مسلمان در استان سین کیانگ ، پیام محکمی در مورد حقوق بشر به چین بفرستد.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد بیش از یک میلیون مسلمان در اوردگاه‌هایی در این استان زندانی هستند.

این قانون همچنین خواستار تحریم چن کوانگو، رئیس حزب کمونیست در سین‌کیانگ به دلیل نقض حقوق بشر شده است.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای در خصوص این مصوبه کنگره گفته است از آنجا که بخش‌هایی از این لایحه ممکن است اختیارات او را برای بکارگیری دیپلماسی در قبال چین محدود کند، او این مصوبه را مشورتی و غیرالزام آور می‌داند.

وزارت امور خارجه آمریکا، چین را متهم می کند که مسلمانان را «شکنجه و آزار» می‌دهد و در تلاش است تا فرهنگ و آیین آنها را ریشه کن کند.

در همین حال وزارت خارجه چین در بیانیه‌‌ای گفته است که امضای این مصوبه حمله‌ای «مخرب» علیه پکن بود و به آن پاسخ داده خواهد شد.

وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواسته است که «اشتباه» خود را در این زمینه «اصلاح» کند.

در این بیانیه تاکید شده است: در غیر این صورت، چین به طور قاطع دست به اقدامات متقابل خواهد زد و تمام عواقب ناشی از آن متوجه ایالات متحده آمریکا است.

تنش بین آمریکا و چین در ماه‌های اخیر بر مسائل مختلف از جمله نحوه مقابله پکن با شیوع ویروس کرونا و همچنین حمایت واشینگتن از تایوان بالا گرفته است.

در همین حال، یکی از گروهای اصلی اویغورها در تبعید از اقدام رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرده و گفته است امضای این مصوبه به مردم اویغور امید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *