صفحه اصلی / بیانیه / بیانیه در مورد فعالیت مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی

بیانیه در مورد فعالیت مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی

جهت اطلاع به توجه شما می رسانیم که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۶، برای تأسیس مرکز همکاری احزاب آذربایجان جنوبی (گاتیم) جلساتی با حضور احزاب و تشکل های آزربایجان جنوبی آغاز شد. از ۲۵ مرداد ماه پیشنهادهای مکتوب سازمان ها در راستای تنظیم فعالیت مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی ارائه شد و براساس این پیشنهادات پیش نویس اصول مشترک تهیه شد.

هر اصل در جلسات منظم برگزار شده به طور جداگانه مورد مذاکره قرار گرفت و توسط احزاب پذیرفته شد. در نتیجه، در تاریخ ۲۱ آزر ۱۴۰۰ جمع بندی اصول ۱۴ ماده‌ای مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی، از سوی تمامی سازمانها شرکت کننده مورد تایید قرار گرفت.

در یکم مهر ۱۴۰۱ مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی، اصول فعالیت عبارت از ۱۴ ماده بر اساس تصمیم مشترک اتخاذ شده در جلسه مورخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱ را به مطبوعات اعلام و به ملت ما ارائه شد.

اصول اتخاذ شده توسط مرکز همکاری احزاب، موضع ملی-سیاسی آزربایجان محور و ایدئولوژی دولتمداری آزربایجان و در راستای ایجاد دولت ملی در آزربایجان جنوبی است.

اعضای مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی توافق نمودند که با شرط عدم همکاری با سازمانهای ایرانگرای ضد تورک و سازمانهای تروریستی و هر سازمان دیگری که بر موجودیت و تمامیت ارضی ادعا دارد در یک نقطه مشترک به همکاری خود ادامه دهند.

متأسفانه فعالیت برخی از احزاب و تشکل های عضو مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی در دوره فعالیت مغایر با اصول متخذه می باشد.

بطوریکه حزب مرکز آزربایجان (آ‌م‌پ) بارها بدون اجازه گرفتن از مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی به نمایندگی از طرف اعضای این مرکز همکاری در رسانه‌های فارسی‌محور، تلویزیون‌های ایرانگرا و دقیقاً در ایران اینترنشنال و رادیو فردا بر خلاف ایدئولوژی دولتمداری آزربایجان، تلاش کرده است حرکت ملی در آزربایجان جنوبی را جزئی از جریان ایرانگرایی نشان دهد.

حزب مرکز آزربایجان (آ‌م‌پ) و تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش) در وب سایت رسمی و حساب های اجتماعی خود با پخش اعلامیه هایی از منابع نامشخص به ترویج ایرانگرایی پرداخته و بیانیه های آنها را تبلیغ می نمایند.

علاوه بر این، بارها با نقض اصول محرمانه بودن اجلاس، مواردی را به افراد و گروه های دیگر انتقال داده و هیچ توضیحی در این مورد ارائه نداده اند.

هر چند بارها به فعالیت خلاف اصول پذیرفته شده توسط حزب مرکز آزربایجان (آ‌م‌پ) و سازمان مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش) به آنها تذکر داده شد، اما آنها به این هشدارها توجهی نکرده اند.

لذا حزب استقلال آزربایجان جنوبی با در نظر گرفتن نقض اصول از سوی سازمان های مذکور تشکیل کمیته انضباطی را به مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی پیشنهاد نمود. هدف، بررسی فعالیت های مخرب آنها و مجازات آنها توسط کمیته انضباطی و اخراج آنها از مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی می باشد.

اما به دلیل تشکیل نشدن کمیته انضباطی، حزب و سازمان های مذکور به فعالیت های مخرب خود ادامه دادند.

در چنین حالتی، ما به عنوان اتحادیه دموکراتیک تورک آزربایجان جنوبی (گادتب)، حزب استقلال آزربایجان جنوبی (گایپ)، حزب لیبرال دموکرات آزربایجان جنوبی (گالدپ) و جبهه آزادی ملی آزربایجان جنوبی  (گاماج)  تصمیم گرفتیم تا تشکیل کمیته انضباطی و توضیح در رابطه با فعالیت مغایر با اصول حزب مرکز آزربایجان (آ‌م‌پ) و تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش) فعالیت مرکز همکاری سازمان های آزربایجان جنوبی به تعلیق درآید. به اطلاع شما می رسانیم که از این پس هیچ بیانیه و اعلامیه ای از طرف مرکز همکاری احزاب آزربایجان جنوبی (گاتیم) صادر نخواهد شد و از طرف این سازمان با هر سازمان دیگری گفتگو و مذاکرات نمی تواند عملی گردد.

حزب لیبرال دموکرات آزربایجان جنوبی (گالدپ)

اتحادیه تورک دموکراتیک آزربایجان جنوبی (گادتب)

حزب استقلال آزربایجان جنوبی (گایپ)

جبهه آزادی ملی آزربایجان جنوبی (گاماج)

۱۴۰۱/۰۸/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *