صفحه اصلی / بیانیه / بیانیه «جنبش دانشجویی آذربایجان» در مورد جنگ اخیر در قره‌باغ آذربایجان

بیانیه «جنبش دانشجویی آذربایجان» در مورد جنگ اخیر در قره‌باغ آذربایجان

جوانان و فعالان دانشجوئی آزربایجان جنوبی همواره نیرویی بالقوه و اصیل در حرکت ملی آزربایجان جنوبی محسوب می‌گردند. آن‌ها نه تنها تحول خواه و تغییر ساز هستند، بلکه در هر جریان ملی مدنی، قلب حرکت را تشکیل می‌دهند.

جمع عظیمی از دانشجویان در آذربایجان (آزربایجان) جنوبی که در مؤثرترین فعالیت‌ها، اعتراضات، تجمعات و ایجاد تحولات به‌حق در آزربایجان جنوبی ایفای نقش می‌کنند؛ بیانیه‌ای در مورد عملیات آزادسازی قاراباغ منتشر نمودند.

«جنبش دانشجویی آزربایجان» در فعالیت‌های دانشجوئی زمینه‌ساز حرکات اجتماعی و مدنی در تمامی نقاط آزربایجان جنوبی است. این جنبش با تیتر «قاراباغ خاک آزربایجان است» بیانیه‌ای در رابطه مناقشات اخیر این مناطق اشغالی صدور کرد.

متن بیانیه به همراه لیست امضا کنندگان کانون‌ها، نشریه‌ها، جمیعت ها و تشکل‌های دانشجویی در شهرهای آزربایجان جنوبی بدین شرح می باشد:

آغاز پیشروی دوباره آزربایجان برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی خود از دست رژیم غاصب ارمنستان با خوشحالی مردم آزربایجان در این سوی آراز نیز همراه بود. در میان این وقایع همچنین موجی از رفتارهای متفاوت و بعضاً متناقض از سوی نیروهای سیاسی مختلف ایران مشاهده شد. فلذا لازم دیدیم موضع خود را در مقابل این رفتارها بیان کنیم.

هدف این بیانیه نه حمایت از آزربایجان و اعلام موضع در برابر ارمنستان بلکه اعلام موضع در برابر نیروهای سیاسی و اجتماعی داخلی است؛ چراکه ما خودِ آزربایجان هستیم و اعلام موضع در این مورد بی‌معنی است.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از نیروهای مختلف سیاسی ایران با هر موضعی نسبت به اقدامات ایران یا سکوت پیشه کرده‌اند و یا با صراحت تمام بنا به مصلحت سیاسی و ایدئولوژیک خود اقدام به حمایت از ارمنستان نموده‌اند. عقیده ما چنین است که هیچ مصلحتی بالاتر از احترام به ارزش‌های مردمی که در داخل یک جغرافیای سیاسی زندگی می‌کنند نیست.

بر همگان واضح است که جمعیت تورک‌های ایران و از آن جمله تورک‌های آزربایجان از اکثریت نسبی برخوردار است و همین امر دلیل کافی بر مصلحت اندیشی ملی فراهم می‌کند. با این همه ما شاهد موضع‌گیری نیروهای سیاسی ایران برخلاف ارزش‌های مردم تورک و آزربایجان هستیم. نیروهایی که درگیر و دادهای خود با مطرح کردن ملیت ایرانی انتظار کنش آزربایجان را دارند، باید نگاهی دوباره به این مفهوم بیندازند.

ملیت با احترام متقابل به ارزش‌های مردمان مختلف یک جغرافیای سیاسی واحد ایجاد می‌شود نه با تعرض به ارزش‌ها بانام مصلحت اندیشی سیاسی. مصلحتی که موجودیت و هویت بخش بزرگی از مردم یک جغرافیای سیاسی را نادیده گرفته و با ادبیات حذفی خود به ارزش‌های آن تعرض کند بر اساس همین مصلحت هیچ حق سیاسی و اقتصادی نیز به این مردم قائل نخواهد شد و همواره رفتاری تبعیض آمیز نسبت به آن خواهد داشت. رفتارهایی که ما آزربایجانی‌ها بارها و بارها در سده اخیر تکرار آن را عیناً مشاهده کرده‌ایم و بر حافظه تاریخی و جمعی ما تأثیرات عمیق گذاشته است.

در این میان دادن اجازه‌ی حمل کامیون‌های نظامی روسی از خاک ایران به ارمنستان و همچنین تأمین انرژی ارمنستان در شرایط جنگی؛ انتظاری نیست که مردم آزربایجان داشته باشند و بر خلاف اصل یازده قانون اساسی است که همه مسلمانان را یک امت معرفی می‌کنند.

باوجود اینکه امامان جمعه چند شهر آزربایجان در حمایت از جمهوری آزربایجان اقدام به صدور بیانیه کردند، در دو روز اخیر چندین تن از هم‌وطنان و دلسوزان آزربایجان به دلیل همدردی با برادران خود در شمال آراز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که خود بر خلاف اصل ۲۷ قانون اساسی بود. حال آنکه ارزش بیانیه در هماهنگی رفتارها با محتوای بیانیه است، در غیر این صورت اقدامی متناقض تلقی می‌شود.

با این اوصاف موضع جنبش دانشجویی آزربایجان در مقابل چنین رفتارهایی جز یک عبارت نیست؛ ما خودِ آزربایجان هستیم. این عبارت انتظارات و ارزش‌های ما را به‌خوبی تعریف می‌کند. حال رفتارهایی مخالف باارزش‌هایمان را محکوم کرده و چنین محافلی را دعوت به تعمق بیشتر در مورد مفهوم ملت می‌نماییم.

لیست امضا کنندگان:

۱. کانون آزربایجان شناسی دانشگاه تبریز

۲. کانون شعر و ادب دانشگاه شهید مدنی آزربایجان

۳. کانون فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید مدنی آزربایجان

۴. کانون سهند دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۵. کانون اشراق دانشگاه زنگان

۶. کانون خطایی دانشگاه محقق اردبیلی

۷. کانون آزربایجان مدنیت اوجاغی دانشگاه اورمو

۸. کانون فرهنگی اجتماعی شمس دانشگاه صنعتی اورمو

۹. کانون فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه پیام نور تبریز

۱۰. تشکل استاد شهریار دانشگاه همدان

۱۱. مجمع ترک زبانان کانون اقوام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۲. کانون حیات دانشگاه علوم پزشکی زنگان

۱۳. نشریه باریش دانشگاه شهید مدنی آزربایجان

۱۴. نشریه فرهنگ دانشگاه شهید مدنی آزربایجان

۱۵. نشریه اولدوز دانشگاه شهید مدنی آزربایجان

۱۶. نشریه تانیش دانشگاه تبریز

۱۷. نشریه گله‌جک دانشگاه تبریز

۱۸. نشریه سؤز دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۱۹. نشریه هویت طلب دانشگاه زنگان

۲۰. نشریه ساوالان دانشگاه محقق اردبیلی

۲۱. نشریه آراز دانشگاه محقق اردبیلی

۲۲. نشریه آنلام دانشگاه صنعتی اورمو

۲۳. نشریه گونش دانشگاه صنعتی اورمو

۲۴. نشریه گوزگو دانشگاه پیام نور تبریز

۲۵. نشریه گؤزل وطن دانشگاه پیام نور تبریز

۲۶. نشریه یاغیش دانشگاه گیلان

۲۷. نشریه آراز دانشگاه علوم پزشکی زنگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *