صفحه اصلی / ایران / یک روزنامه سوئدی از بازداشت یک توریست این کشور در ایران خبر داد

یک روزنامه سوئدی از بازداشت یک توریست این کشور در ایران خبر داد

یک روزنامه سوئدی از بازداشت یک توریست سوئدی در ایران خبر داد. روزنامه «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت نوشت یک مرد سوئدی حدود سی ساله که به همراه شمار دیگری از دوستانش برای گردشگری به ایران رفته بود هفته گذشته پیش از ترک ایران، بازداشت شد.

بر اساس این گزارش وزارت امور خارجه سوئد نیز بازداشت این مرد را تایید اما از بیان جزییات بیشتر خودداری کرده‌است.

وزارت امور خارجه سوئد هفته گذشته و در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و سوئد به علت حواشی برگزاری دادگاه حمید نوری در استهکلم نسبت به سفر شهروندان سوئدی به ایران هشدار داده‌ بود.

حمید نوری که سال ۹۸ در سفر به سوئد دستگیر شد متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته است. با برگزاری آخرین جلسات رسیدگی به اتهامات حمید نوری و احتمال صدور حکم حبس ابد برای او وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از وزیر خارجه سوئد خواست فورا حمید نوری را آزاد کنند.

همزمان با این رخداد، خبرگزاری دولتی ایسنا به نقل از منابعی که نامشان را نبرد، گزارش داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، تا آخر اردیبهشت اجرا خواهد‌ شد. در پی انتشار این خبر وکیل آقای جلالی گفت که هیچ اطلاعی درباره این موضوع ندارد و موکلش هم از این حکم ابراز بی‌اطلاعی کرده‌است اما وزیر خارجه سوئد انتشار این خبر را “بسیار نگران‌کننده” خواند.

احمدرضا جلالی متولد سال ۱۳۵۰ در سراب در استان آذربایجان شرقی، پزشک و استاد دانشگاه و شهروند سوئد است. او که پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است، اردیبهشت ۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

سازمان عفو بین‌الملل هم به انتشار خبر احتمال اعدام احمدرضا جلالی واکنش نشان داد و افکار عمومی را به «اقدام فوری» برای نجات جان او فراخواند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز در واکنش به خبر «اعدام احمدرضا جلالی» به صدای آمریکا گفت «ایران سابقه‌ای طولانی در زندانی کردن اتباع خارجی دارد تا از آن‌ها به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *