صفحه اصلی / ایران / توافق کشورهای خلیج با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی برای مقابله با ایران

توافق کشورهای خلیج با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی برای مقابله با ایران

روزنامه فرا منطقه‌ای شرق الاوسط بامداد شنبه ۱۸ ماه مه ۲۰۱۹ به نقل از منابع آگاه گزارش داد، پادشاهی عربی سعودی و تعدادی از کشورهای عربی خلیج با درخواست ایالات متحده آمریکا با استقرار مجدد نیروهایش در اراضی و آبهای کشورهای خلیج برای مقابله با ایران موافقت کرده‌اند..

این منابع افزودند، این موافقت براساس توافق‌های دوجانیه میان آمریکا و کشورهای عربی خلیج صورت گرفته‌است و هدف از این توافق خلیجی – آمریکایی ایجاد نوعی بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز احتمالی از سوی ایران که دارای پبشینه‌ای طولانی در رفتارهای بی‌ثبات کننده در سطح منطقه دارد.

این منابع آگاه همچنین تأکید کردند که هدف از استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در کشورهای خلیج، جنگیدن با ایران نیست، بلکه اجرای اقدامی مشترک میان واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای عربی خلیج برای منع ایران از اقدام نظامی و حمله به این کشورها یا به منافع آمریکا در منطقه است.

از سوی دیگر، برخی مقامات آمریکایی در پنتاگون اعلام کردند، دو روز پیش دو ناوشکن «مک فول» و «گونزالس» بدون هیچ گونه مزاحمتی از تنگه هرمز عبور کردند.

به گفته این منبع این دو ناوشکن به همراه کشتی‌های بار و مهمات در منطقه عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر شدند.

یک مقام مسئول نیز صبح دیروز در گفتگو با خبرنگاران، عبور این دو ناوشکن را «آرام‌ترین عبور» ادوات نظامی آمریکا از طریق تگه هرمز طی سال‌های گذشته توصیف کرد.

از سوی دیگر، یک منبع سعودی آگاه با اشاره به تحولات جاری در منطقه گفت، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا برای مقابله با تهدید‌های ایران و حمایت دریانوردی در آب‌های خلیج به این منطقه اعزام شده است.

این منبع، سعودی گفته است: پادشاهی سعودی مایل به وقوع جنگ با ایران در خلیج نیست. این مبع سعودی در عین حال تاکید کرد، کشور پادشاهی سعودی توانایی محافظت از سرزمین خود در برابر هرگونه تجاوز را دارد.

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *