صفحه اصلی / ایران / کاهش ۷۰ درصدی تجارت ایران و ترکیه

کاهش ۷۰ درصدی تجارت ایران و ترکیه

اتاق بازرگانی تهران می گوید حجم تجارت بین ترکیه و ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۰ درصد کاهش یافته است.

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که بر اساس جدیدترین بررسی‌ها، ارزش تجارت مشترک ایران و ترکیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۰ میلادی ۶۴۵ میلیارد دلار تقلیل یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که با شیوع ویروس کرونا، میزان تجارت دو کشور همسایه در سه ماهه دوم سال نیز باز هم کاهش یابد.

به نوشته «ایسنا»طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران به ترکیه از دومین فصل سال ۲۰۱۹ میلادی روند کاهشی به خود گرفته و در فصل پایانی سال ۲۰۱۹ به ۲۶۸ میلیون دلار رسیده است. این عدد با رشدی محدود در نخستین فصل سال جاری میلادی روی عدد ۲۷۰ میلیون دلار توقف کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه کاهش صدور نفت و محصولات نفتی به آن کشور است. دولت ترکیه از یکم مه سال گذشته به خواست ایالات متحده آمریکا واردات نفت از ایران را متوقف کرد.

ترکیه تا قبل از آن تاریخ یکی از هشت کشوری بود که از معافیت ۱۸۰ روزه برای معاملات نفتی با ایران بهره می‌بردند. این معافیت موقت ۲ مه 2019 به پایان رسید و دولت آمریکا از تمدید آن خودداری کرد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی ترکیه نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران با ترکیه در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حدودا یک میلیارد دلار مثبت بود که بخش قابل توجهی از این رقم به صادرات کالاهای نفتی ایران به ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مربوط می‌شد. صادرات این کالاها در ابتدای سال جاری میلادی حدود ۹۹ درصد کاهش یافت و سبب شد که تراز تجاری ایران با ترکیه منفی شود.

همچنین، واردات کالا از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی حدودا ۳۷۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل ۳۵ درصد کاهش یافته است. کاهش واردات توتون و تنباکو، مواد پلاستیکی و کاغذ مقوا اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات ترکیه به ایران بوده است.

از مارس ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، ترکیه مرزهای زمینی خود بر روی ایران را بست.

روح الله لطیفی؛ سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرد مقرر شد روزی تنها ۶۰ کامیون از محموله‌های صادراتی ایران وارد خاک ترکیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *