صفحه اصلی / ایران / هشدار ترکیه به ایران درباره پناه دادن به تروریست‌های پ‌ک‌ک

هشدار ترکیه به ایران درباره پناه دادن به تروریست‌های پ‌ک‌ک

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که برای بازدید از روند احداث دیوار مرزی با ایران به شهر «دوغوبایزید» در استان آغری رفته بود اعلام کرد: هم اکنون حدود صد تروریست(پ‌ک‌ک) در منطقه دامبات ماکو در شمال غربی ایران حضور دارند. این مسئولیت ایران است که آن‌جا را پاکسازی کند.

وی ه از طریق بالگرد از این دیوار بازدید کرده و سپس وارد پاسگاه مرزی «ارسؤز» شده و در خصوص روند ساخت دیوار سخن گفت.

سویلو با تشکر از کارکنان و نیروهای امنیتی دخیل در ساخت این دیوار اظهار داشت: ۷۵ درصد از این پروژه به اتمام رسیده و تا پایان امسال آن را به طور کامل تمام خواهیم کرد. سه کیلومتر راه نیز احداث خواهد شد.

وزیر کشور ترکیه تصریح کرد: از یک طرف سیم خاردار در مرز کشیده شده و از طرف دیگر دوربین دید در شب، دوربین های حرارتی و سنسورهای روشنایی نصب شده است. به ویژه در مرزهای آغری و ایغدیر از این تکنولوژی‌های نوین برای تامین امنیت مرزی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ما از مبارزه ایران با تروریسم حمایت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم تا طبق توافقات از مبارزه ما با تروریست‌ها نیز حمایت کنند. زیرا می‌خواهیم جهان هم بداند که اکنون در آن سوی مرز در منطقه دامبات ماکو حدود ۱۰۰ تروریست حضور دارند. این موضوع برای ما مهم است. اگر وارد دامبات ماکو شویم، یک تروریست در آنجا نخواهیم گذاشت. این مسئولیت همسایه ما ایران است و آنها نیز نسبت به این مسئولیت آگاهند. امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

حمایت های آشکار ایران از گروه تروریستی پ‌ک‌ک بارها اعتراض مقامات ترکیه را به همراه داشته است. حکومت ایران همواره سعی کرده از گروه تروریستی پ ک ک به عنوان اهرم فشار بر علیه ترکیه استفاده کند.

حکومت ایران همچنین با ارائه بسته های تشویقی به کردها (مانند قاچاق آزادانه و کسب سودهای کلان و پیشکش کردن مناصب اداری استان آذربایجان غربی به کردها) سعی دارد مواضع آنها را در غرب آذربایجان تقویت نموده و با اسکان کردها در این مناطق، ارتباط بین ترک های ترکیه و ترک های آذربایجان جنوبی را قطع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *