صفحه اصلی / ایران / مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه آمریکا: ایران نیز به همراه چین و روسیه به گسترش اطلاعات نادرست در مورد منشاء کووید-۱۹ پرداخته است

مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه آمریکا: ایران نیز به همراه چین و روسیه به گسترش اطلاعات نادرست در مورد منشاء کووید-۱۹ پرداخته است

بنا بر گزارش جدیدی که توسط مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه ایالات متحده تهیه شده و توسط پولیتیکو مورد بررسی قرار گرفته است، ایران از بحران ویروس کرونا برای راه اندازی کارزارهای حملات تبلیغاتی و گسترش اطلاعات نادرست علیه ایالات متحده استفاده کرده و با چین و روسیه نیز هماهنگی تنگاتنگی داشته است.

این گزارش، که به طور عمومی منتشر نشده است، چندین نمونه از تلاش‌های هماهنگ انجام شده توسط ایران، چین، و روسیه برای گسترش اطلاعات نادرست را نشان می‌دهد. یکی از این اقدامات، ادعای دروغین رسانه‌های دولتی این کشورها است که ویروس کرونا را یک سلاح بیولوژیکی آمریکا خوانده‌اند. در یکی از این موارد لی‌جیان ژائو، سخنگوی وزارت خارجه چین، مقاله‌ای حاوی همین ادعای نادرست، که در رسانه‌های چین منتشر شده بود، را توئیت کرد. در یک مورد دیگر نیز «راشا تودی» به ادعای مشابهی که توسط حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مطرح شده بود، اشاره کرد.

لیا گابریل، هماهنگ‌کننده مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه ایالات متحده، به پولیتیکو گفت: «آن چه ما از آغاز تحت کنترل درآمدن این بحران تندرستی در چین شاهد بوده‌ایم این است که حزب کمونیست چین واقعا تلاشی هماهنگ‌شده را آغاز کرد و ادامه داد تا شرح وقایع را تغییر دهد.»

خانم گابریل افزود: «[اطلاع‌رسانی نادرست] حزب کمونیست چین از اجازه دادن به انتشار اطلاعات نادرست روسیه در رسانه‌های اجتماعی چین مبنی بر این که منشأ گسترش ویروس آمریکا بوده است [آغاز شد و] به جایی رسید که در رسانه‌های دولتی منشأ ویروس را زیر سوال برد و حتی اطلاعات نادرستی مبنی بر این که ایالات متحده منشأ این ویروس بوده است را گسترش داد.»

به گزارش پولیتیکو، تحلیلگران خارج از بدنه دولت ایالات متحده نیز همین روند، که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره کرده است، را مشاهده کرده‌اند.

کامیل فرانسوا، مسئول نوآوری در شبکه تحلیل شرکت گرافیکا، به پولیتیکو گفت: «ما، هم در کمپین دیپلماسی عمومی و هم در کمپین مخفیانه‌ای که منشاء آن ایران، چین، و روسیه است، شاهد همگرایی روایت‌های مربوط به کووید-۱۹، به ویژه در زمینه مقصر معرفی کردن ایالات متحده در رابطه با واکنشش به این بحران و نقش فعلی آن در امور جغرافیای سیاسی، بوده‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *