صفحه اصلی / ایران / روسیه: موشک اس-۴۰۰ را به ایران نمی فروشیم

روسیه: موشک اس-۴۰۰ را به ایران نمی فروشیم

خبر مربوط به تقاضای ایران در ارتباط با دریافت سامانه دفاع ضد موشکی اس-۴۰۰ از روسیه از سوی خبرگزاری “بلومبرگ” منتشر شده است. سایت “اسپوتنیک” به نقل از بلومبرگ خبر از مخالفت روسیه با فروش این سامانه به جمهوری اسلامی ایران داده است.

به گزارش دویچه وله٬ سایت “اسپوتنیک” دیروز جمعه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) خبر از مخالفت دولت روسیه با درخواست خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس-۴۰۰ داده است.

منبع اصلی این خبر سایت “بلومبرگ” است. این سایت در گزارش مبسوطی که در این باره منتشر کرده، گفته است که درخواست خرید این سامانه دفاعی احتمالا درجریان دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از مسکو مطرح شده است.

ظریف روز هفتم مه برای دیدار با سرگئی لاوروف عازم پایتخت روسیه شده بود. پس از انتشار خبر مربوط به درخواست ایران مبنی بر خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس-۴۰۰، مقامات روسیه و همچنین مقامات ایران حاضر به موضع‌گیری در این باره نشده‌اند.

“بلومبرگ” به نقل از دو منبع آگاه در روسیه و از جمله یک سیاستمدار ارشد آن کشور این خبر را رسانه‌ای کرده است. این افراد حاضر به فاش کردن هویت خود نشد‌ه‌اند.

“اسپوتنیک” در ادامه گزارش خود نوشته است که موضوع سفارش ایران برای خرید این سامانه دفاعی برای تصمیم‌گیری در اختیار ولادیمیر پوتین قرار گرفته است.

همین منابع به خبرنگار “بلومبرگ” گفته‌اند که روسیه معتقد است فروش این سامانه دفاع ضد موشکی می‌تواند به تنش حاکم بر خاورمیانه دامن زند.

به‌رغم مناسبات خوب بین حکومت روسیه و ایران، روسیه حاضر نیست روابط خود را با دیگر کشورهای منطقه و از جمله با عربستان سعودی و اسرائیل به مخاطره اندازد. این در حالی است که روسیه با تحویل این سامانه دفاعی به ترکیه موافقت کرده است. موضوعی که باعث خشم دونالد ترامپ شده است.

روسلان پوخوف، رئيس مرکز تحلیل‌های راهبردی و تکنولوژی‌ها در مسکو، درباره این موضوع به خبرنگار “بلومبرگ” گفته است:

«هر گونه تقویت واقعی یا صوری قدرت ایران به تنش بیشتر میدان می‌دهد. اگر روسیه واقعا با درخواست ایران مخالفت کرده باشد، این به این معنا خواهد بود که روسیه مایل است مناسبات خود را با کشورهای عربستان سعودی و اسرائیل تحکیم کند و امکانی برای مذاکره با ترامپ برای خود فراهم سازد.»

این پژوهشگر گفته است: «اگر روسیه با درخواست ایران مبنی بر خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس-۴۰۰ موافقت کند، این به معنای به چالش کشیدن مستقیم عربستان و اسرائیل خواهد بود، و چنین چیزی مغایر منافع ملی خود روسیه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *