صفحه اصلی / ایران / رئیس پیشین سازمان موساد: ۲۰ مامور موساد در انتقال اسناد از ایران شرکت داشتند

رئیس پیشین سازمان موساد: ۲۰ مامور موساد در انتقال اسناد از ایران شرکت داشتند

یوسی کوهن، رئیس مستعفی سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل معروف به موساد شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) درمصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل درباره نقش این کشور در قتل محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، انفجار تاسیسات نطنز و سرقت آرشیو هسته‌ای ایران توضیح داد.

به گزارش دویچه وله، آقای کوهن تائید کرد در ژوئیه سال گذشته و آوریل سال جاری میلادی اقدامات خرابکاری در نطنز انجام گرفته است.

یوسی کوهن در بخشی از مصاحبه خود جزئیات عملیات سرقت آرشیو هسته‌ای ایران را شرح داد و گفت ۲۰ مامور موساد که یهودی و اسرائیلی نبودند در عملیات مشارکت داشتند و همه زنده هستند و تنها برخی از آنها از ایران خارج شده‌اند.

رئیس سابق موساد در شرح جزئیات به سرقت رفتن آرشیو برنامه هسته‌ای ایران در تورقوزآباد گفت گاوصندوق‌های حاوی اسناد آرشیو برنامه هسته‌ای ایران در ظرف چند دقیقه گشوده شدند و ماموران موساد در ایران با فرماندهی عملیات در تل‌آویو مستقیم تماس داشتند و تصاویر اسناد فارسی و محتوی گاوصندوق‌ها را مخابره می‌کردند.

به گفته کوهن سازمان موساد برای عملیات ربودن اسناد هسته‌ای ایران دو سال برنامه‌ریزی کرده و قبل از عملیات این انبار را شبیه‌سازی کرده بود.

روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” نوشته است که مصاحبه کوهن با خبرنگار برنامه “واقعیت” و یا عوودا “Uvda” انجام گرفته و محتوی این مصاحبه توسط اداره سانسور نظامی اسرائیل تائید شده است.

رئيس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل با وجود افشاگری‌های خود مسئولیت خرابکاری اسرائیل در تاسیسات نطنز را نمی‌پذیرد. اما او تاکید کرده است که اسرائيل به ایران اجازه نخواهد داد سلاح هسته‌ای بسازد. او گفت اسرائیل با “نفوذ اطلاعاتی” خود تمامی برنامه‌های حکومت ایران در زمینه‌های هسته‌ای را زیر نظر دارد.

کوهن خاطرنشان کرد که محتوای بایگانی اساسا نشان می‌دهد که ایران از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ یک برنامه سلاح هسته‌ای را دنبال کرده و دانش مربوطه را نیز حفظ کرده است.

به گفته این مقام امنیتی ارشد اسرائیل برای این کشور مهم بوده است به دنیا نشان دهد که ایران برنامه اتمی نظامی‌اش را هرگز متوقف نکرده است.

کوهن در قمست دیگر از مصاحبه خود گفته است که اسرائیل به دانشمندان هسته‌ای ایران در ارتباط با مشارکت آنان در برنامه هسته‌ای هشدار داده است. وقتی که از او در این رابطه سوال شد که آیا کشتن افراد دشمن اسرائیل کار درستی است، پاسخ داد: «هر کس که توانایی داشته باشد که تهدیدی برای شهروندان اسرائیلی ایجاد کند باید به زندگی‌اش پایان داده شود.»

او افزود: «اگر دانشمندان بخواهند شغل خود را تغییر دهند و دیگر به ما آسیب نرسانند مسئله‌ای نبود و گاهی اوقات ما به آنها راهی برای نجات ارائه می‌دادیم.»

کوهن در ادامه مصاحبه خود تلویحاَ درباره نقش اسرائیل در کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، رئیس سابق سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در آذر ۱۳۹۹هم اشاره می‌کند. مجری برنامه که مصاحبه او با کوهن به گونه‌ای سانسورشده منتشرشده می‌گوید که همه شواهد و علائم او نقش موساد در این قتل حکایت دارند.

فخری‌زاده در جاده فیروزکوه با یک انفجار پیچیده و شلیک گلوله کشته شد. کوهن گفته است که موساد سال‌ها فخری‌زاده را زیر نظر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *