صفحه اصلی / ایران / خنثی شدن طرح ایران برای ترور دیپلمات اسرائیل در ترکیه

خنثی شدن طرح ایران برای ترور دیپلمات اسرائیل در ترکیه

موساد طرح ایران برای ترور کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول را خنثی کرد.

روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آخرونوت» شنبه (10 اردیبهشت) به نقل از مقام‌های اسرائیلی تایید کرد که سازمان اطلاعاتی اسرائیل، «موساد» طرح جمهوری اسلامی ایران برای ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در ترکیه را خنثی کرده است.

براین اساس سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی گروه تروریستی سپاه پاسداران، قصد داشته با به‌کارگیری قاچاقچیان مواد مخدر این طرح ترور را در ترکیه، عملی کند.

بر اساس این گزارش یکی از مظنون‌های این پرونده «یک عضو یگان 840 نیروی قدس» است که هم‌اکنون «در یک کشور اروپایی در بازداشت به سر می‌برد» و اذعان کرده برای «تهیه مقدمات این ترور 150 هزار دلار» پیش‌پرداخت گرفته و قصد داشته که از قاچاقیان مواد مخدر برای این ماموریت استفاده کند.

هنوز اسرائیل و ترکیه هیچ واکنش رسمی به این گزارش نشان نداده‌اند.

ارتش اسرائیل پیشتر در آبان‌ماه 1399 از موجودیت یگان موسوم به «واحد 840» در نیروی قدس سپاه پاسداران پرده برداشته بود. گفته می‌شود که این یگان، با هدف از میان برداشتن مخالفان جمهوری اسلامی و اهداف تروریستی در کشورهای غربی، تشکیل شده است.

در فوریه سال جاری گزارش شد موساد طی دو سال گذشته ۱۲ طرح ترور علیه اسرائیلی‌ها در ترکیه را، که عمدتا قرار بود توسط عوامل داعش انجام شود، خنثی کرده است.

افشای این عملیات ترور در حالی است که روابط اورشلیم و آنکارا طی ماه‌های گذشته بهبود یافته و تلاش‌ها برای احیای برجام با بن‌بست مواجه شده است.

سال گذشته نیز سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه، میت، طرح ایرانی‌ها برای ترور یک تاجر اسرائیلی-ترکیه‌ای ساکن در استانبول را خنثی کرد.

این نخستین بار نیست که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی از طریق قاچاقچیان مواد مخدر و باندهای تبهکار برای انجام ماموریت‌های ترور در خارج کشور بهره می‌گیرند.

در پرونده قتل محمدرضا کلاهی در هلند که سال ۹۷ انجام شد، دادستان هلند اعلام کرد که ترور توسط یک گروه تبهکار هلندی – مراکشی انجام شده و فرد ۲۸ ساله یکی از ۶۰۰ خلاف‌کار مشهور آمستردام است و برادرش نیز سردسته یک باند خلاف کار به شمار می‌آید.

رسانه‌های ترکیه نیز در سال ۱۳۹۹ همزمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده قتل مسعود مولوی در استانبول، از بازداشت اعضای یک شبکه 11 نفره خبر دادند که اقدام به «ربودن یا کشتن مخالفان حکومت ایران می‌کرد» و توسط یک قاچاقچی مواد مخدر مدیریت می‌شد.

گزارش‌های منتشر شده حاکی است که ناجی شریفی زیندشتی، قاچاقچی بین‌المللی و از متهمان اصلی این پرونده، با دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ارتباط بوده است.

به گزارش تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه، این شبکه ۱۱ نفره در آخرین اقدام خود، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»، را به ترکیه کشانده و پس از ربودنش او را به ایران منتقل کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *