صفحه اصلی / ایران / خنثی شدن تلاش‌های ایران برای حمله به اهداف اسرائیلی در ترکیه

خنثی شدن تلاش‌های ایران برای حمله به اهداف اسرائیلی در ترکیه

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل عصر یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ گزارش داد که نیروهای امنیتی این کشور تلاش‌های ایران برای حمله به اهداف اسرائیلی در ترکیه را خنثی کردند.

بر اساس این گزارش، مقامات امنیتی اسرائیلی اطلاعاتی درباره قصد حمله به اهداف اسرائیلی در خاک ترکیه را در اختیار مقامات آنکارا قرار دادند و خواستار کمک آن‌ها برای خنثی کردن این حملات شدند.

گزارش شبکه کان می‌افزاید که حملات برنامه‌ریزی شده قرار بود توسط یک شبکه ایرانی مستقر در ترکیه به اجرا در آید.

مقامات ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل در هفته‌های اخیر از احتمال «حملات انتقامی» به شهروندان اسرائیلی در سفر به کشورهای همجوار ایران، مانند امارات متحده عربی، بحرین، جمهوری آذربایجان و احتمالاً ترکیه، ابراز نگرانی کرده بودند.

این نگرانی‌ها به‌ویژه پس از آن بالا گرفت که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی افشاگرانه، کشته شدن حسن صیاد خدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه، را متوجه اسرائیل دانست.

اوایل اردیبهشت‌ماه نیز، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آخرونوت» به نقل از مقام‌های اسرائیلی تایید کرد که سازمان جاسوسی این کشور، موساد، طرح جمهوری اسلامی ایران برای ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول ترکیه را خنثی کرده است.

این گزارش ابتدا از سوی شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» به نقل از منابعی که آن‌ها را «دیپلمات» نامید، رسانه‌ای شد که بر اساس آن نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، برنامه‌ریزی کرده بود تا با به خدمت گرفتن قاچاقچیان مواد مخدر، سه طرح ترور را در ترکیه، آلمان و فرانسه عملی کند.

ارتش اسرائیل پیشتر در آبان‌ ۱۳۹۹ از موجودیت یگان موسوم به «واحد ۸۴۰» در نیروی قدس سپاه پاسداران پرده برداشته بود.

گفته می‌شود که این یگان، با هدف از میان برداشتن مخالفان جمهوری اسلامی و اهداف غربی، «مسئول برنامه‌ریزی و آماده‌سازی زیرساخت‌های ترور در خارج از ایران است».

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *