صفحه اصلی / ایران / جنگ پنهان اسرائیل علیه ارتش مخفی ایران در عراق

جنگ پنهان اسرائیل علیه ارتش مخفی ایران در عراق

عراق در نیمه‌دوم ماه ژوئیه شاهد دو حمله هوایی بوده است. حمله نخست روز ۱۹ ژوئیه به شهر آمرلی روی داد و حمله دوم ده روز پس از آن به نقطه‌ای واقع در شمال بغداد.

به گزارش دویچه وله، خبر مربوط به این دو حمله از سوی رسانه‌های مختلف و از جمله از سوی شبکه “العربیه” و همچنین از سوی نشریه “الشرق الاوسط” منتشر شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز اخبار مربوط به این حملات را منتشر کرده و حتی مدعی شده بود که این حملات از سوی اسرائیل صورت گرفته است. آنچه رسانه‌های ایران درباره آن سکوت کرده بودند، کشته شدن عده‌ای از نیروهای نظامی ایران در جریان این حملات بوده است.

سایت خبری “اشپیگل‌آنلاین” روز یکشنبه ۱۳ مرداد (چهارم اوت) با انتشار مقاله‌ای به قلم دومنیک پترز و کریستوف سیدوو اخبار منتشر شده از سوی شبکه “العربیه” و نشریه “الشرق الاوسط” را بازتاب داده است. نویسندگان این گزارش با برخی از کارشناسان مسائل ناظر بر سیاست خارجی و نظامی اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

سکوت اسرائیل درباره حملات هوایی اخیر

گزارش یادشده به دو حمله هوایی به خاک عراق اشاره کرده و توضیحاتی پیرامون اهداف این دو حمله منتشر کرده است. حمله نخست که روز ۱۹ ژوئیه صورت گرفت به مرکزی نظامی در شهر آمرلی مربوط می‌شود.

“العربیه” در گزارشی که پس از این حمله منتشر کرد، مدعی شده بود که هدف از این حمله پایگاهی نظامی بوده که در آن موشک‌های ساخت ایران نگهداری می‌شده است.

گفته شده که جمهوری اسلامی ایران اخیرا این موشک‌ها را به این پایگاه منتقل کرده بود و حمله اندکی پس از انتقال این موشک‌ها صورت گرفته است.

حمله دوم به کمپ اشرف واقع در شمال بغداد و در روز ۲۸ ژوئیه صورت گرفته است. کمپ یا اردوگاه اشرف زمانی پایگاه نظامی نیروهای سازمان مجاهدین خلق بود. پس از خروج نیروهای این سازمان از عراق، کمپ اشرف از سال ۲۰۱۳ به بعد در اختیار نیروهای حشد الشعبی قرار گرفت و نام آن به اردوگاه “ابومنتظر المحمداوی” تغییر یافت.

نشریه “الشرق الاوسط” در گزارش خود درباره حمله به این اردوگاه گفته است که این حمله توسط نیروی هوایی اسرائیل صورت گرفته است. حتی گفته شده که نیروی هوایی اسرائیل از جنگنده بمب‌افکن‌های اف-۳۵ استفاده کرده و در جریان این حمله شماری از کارشناسان و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز کشته شده‌اند.
اسرائیل درباره هر دو حمله سکوت کرده است. این در حالی است که گزارشگران مقاله “اشپیگل‌آنلاین” در گفت‌وگو با برخی از کارشناسان اسرائیلی اعلام کرده‌اند که مسئولیت این حملات برعهده ارتش اسرائیل بوده است.

“ایال سیسر” کارشناس خاورمیانه و یکی از اساتید دانشگاه تل‌آویو به خبرنگاران گفته است که حمله به مواضع ایران در عراق همخوان با سیاست اعلام شده اسرائیل است. او به سخنان نتانیاهو و مسئولان نظامی اسرائیل اشاره کرده که بارها گفته‌اند نه تنها مواضع ایران در سوریه را هدف حملات خود قرار می‌دهند، بلکه به مواضع ایران در عراق نیز حمله خواهند کرد.

“اشپیگل‌آنلاین” در ادامه گزارش خود به نقش کلیدی قاسم سلیمانی و سپاه قدس در منطقه اشاره کرده است. نویسندگان مقاله یاد شده به تامین مالی و آموزش نظامی نیروهای شیعه در منطقه توسط سپاه قدس اشاره کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که هدف سلیمانی از عملیات نظامی ایران در منطقه ایجاد “هلال شیعی” است که تهران را از طریق بغداد و دمشق به بیروت متصل می‌کند.

همین مقاله به تماس‌هایی اشاره کرده که اخیرا بین شبه‌نظامیان طرفدار ایران صورت گرفته است. گفته میشود که هدف از تجمع شبه‌نظامیان شیعه سوریه و عراق در ابوکمال واقع در منطقه مرزی دو کشور عراق و سوریه، آمادگی در برابر رویارویی نظامی احتمالی با اسرائیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *