صفحه اصلی / ایران / تولید برق ترکیه از منابع غیرفسیلی «مساوی با کل تولید برق ایران بوده است»

تولید برق ترکیه از منابع غیرفسیلی «مساوی با کل تولید برق ایران بوده است»

شرکت دولتی انتقال برق ترکیه از سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری کشور در تولید برق از منابع تجدیدپذیر طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد از سال ۲۰۰۲ که کشور آغاز به توسعه انرژی‌های پاک را در دستور کار قرار داده، ۴۲.۵ میلیارد دلار در بخش انرژی‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری شده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۶ آذر منتشر شد، ظرفیت تولید برق خورشیدی ترکیه به ۷.۶ گیگاوات و نیروگاه‌های بادی به ۱۰.۳ گیگاوات رسیده است. کل ظرفیت تولید برق ترکیه ۹۹ هزار مگاوات است.

بدین ترتیب، ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی این کشور به حدود ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد که ۱۸ برابر ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است.

ایران برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود و این نیروگاه پارسال سهمی ۱.۶ درصدی در کل تولید برق کشور داشت.

شرکت دولتی انتقال برق ترکیه می‌گوید مجموع ظرفیت تولید برق آبی، خورشیدی و بادی کشور به ۵۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است.

این رقم با کل ظرفیت عملی تولید برق ایران حتی در زمان پیک تولید برابری می‌کند. این در حالی است که ۹۰ درصد برق تولیدی ایران از سوخت‌های فسیلی مانند گاز، گازوئیل و مازوت است. سهم نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از تولید برق ایران نیم درصد است.

آخرین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال تنها ۵۸۲ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است، در حالی که برای سال جاری خورشیدی رشد ۳۵۰۰ مگاواتی پیش‌بینی شده بود. پارسال و سال ۹۸ نیز رشد تولید برق کشور کمتر از نصف پیش‌بینی‌ها بود.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *