صفحه اصلی / ایران / تعرض جنسی نگهبانان تاسیسات هسته‌ای ایران به بازرسان زن آژانس

تعرض جنسی نگهبانان تاسیسات هسته‌ای ایران به بازرسان زن آژانس

گزارش‌هایی درباره آزار جنسی نگهبانان تاسیسات هسته‌ای جمهوری سلامی علیه زنان بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است. گزارش‌هایی که از سوی مقامات آمریکایی به اطلاع اعضای آژانس رسیده و آژانس نیز مشاهده چنین مواردی را تایید کرده است.

خبر آزار جنسی به بازرسان زن آژانس ابتدا توسط روزنامه “وال ‌استریت ‌ژورنال” رسانه‌ای شد.

گزارش‌ها عمدتا مربوط به تاسیسات هسته‌ای نطنز است. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازرسان زن آژانس در این تاسیسات را وادار به برهنه شدن کرده و سپس نقاط مختلف بدن آن‌ها و از جمله نقاط حساس پیکر آن‌ها را لمس کرده‌اند.

یک دیپلمات در اوایل ژوئن از مشاهده دست‌کم چهار مورد از رفتار ناشایست با زنان بازرس آژانس سخن گفته بود. دیپلمات دیگری، از دست‌کم پنج تا هفت مورد از تعرض جنسی به زنان بازرس خبر داده است.

گفته می‌شود این آزارهای جنسی در هفته‌های اخیر روی داده‌اند. یکی از دیپلمات‌ها به روزنامه “وال‌استریت ژورنال” گفته است:

«آنچه من از این گزارش‌ها متوجه شده‌ام، لمس نقاط مختلف بدن و از جمله نقاط حساس بدن این بازرسان بوده است.»

آمریکا گزارشی در همین ارتباط بین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع کرده و خواستار پایان دادن به چنین تعرضاتی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن تایید وقوع چنین مواردی از ارائه توضیح بیشتر به روزنامه وال‌استریت ژورنال امتناع ورزیده است.

این نخستین باری نیست که از برخورد بحث‌انگیز با بازرسان آژانس سخن می‌رود. در سال ۲۰۱۹ نیز ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مانع از پرواز یک بازرس زن در فرودگاه شده و پاسپورت و کارت شناسایی او را ضبط کرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران این بازرس را به اتهام حمل مواد انفجاری حاوی نیترات بازداشت کرده بودند، اما پس از آن او را آزاد کردند.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *