صفحه اصلی / ایران / برایان هوک: رژیم ایران احتمالا بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان را کشته است

برایان هوک: رژیم ایران احتمالا بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان را کشته است

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به اعتراضات مردمی ایران، آن را بزرگترین بحران عمر جمهوری اسلامی دانست و ضمن محکوم کردن سرکوب و کشتار اعتراضات، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان و سایر زندانیان سیاسی شد.

به گزارش صدای آمریکا، برایان هوک دیروز پنجشنبه ۱۴ آذر، در کنفرانسی خبری گفت که رژیم ایران هر دهه، پشتیبانی بخشی بیشتری از مردم را از دست می دهد و در حال حاضر طبقه مذهبی هم از جمهوری اسلامی روی‌گردان شده‌اند.

او تاکید کرد که اعتراضات در ایران علیه مافیای فاسد مذهبی حاکم بود و هیچ کدام علیه آمریکا نبوده است.

آقای هوک کنفرانس خبری خود را با اشاره به کشتار و سرکوب در جنوب ایران آغاز کرد و گفت: در ماهشهر، در جنوب ایران تعدادی از معترضان مسیرها را بستند و نیروهای سپاه بدون هشدار قبلی بسیاری از آنها را در تیراندازی کشتند و با تیربارهایی که روی وانت داشتند به افراد در نیزارها حمله کردند.

او اعلام کرد گفته می شود در همان منطقه نیروهای سپاه دست کم ۱۰۰ نفر را کشته اند و نیروها، اجساد را با کامیون‌ها به جایی نامشخص بردند.

به گفته برایان هوک از آغاز اعتراضات ایران شاید ۱۰۰۰ نفر کشته شده باشند؛ ولی رژیم ایران اجازه اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌دهد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که در میان کشته شدگان چندین کودک، از جمله یک کودک سیزده ساله و یک کودک چهارده ساله، نیز دیده می شوند. وی افزود که مقامات از خانواده کشته شدگان می خواهند که در ازای دریافت اجساد، پول تیر بدهند و تضمین دهند که مراسم سوگواری برگزار نمی‌کنند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، قرار است دو زندان فشافویه و زندان زنان قرچک را که شرایط بسیار بدی دارند، به عنوان نهادهای ناقض حقوق بشر اعلام کرده و مورد تحریم قرار دهد.

او تاکید کرد که آمریکا خواستار آزادی بی درنگ تمامی زندانیان این زندان‌ها و دیگر زندانیان سیاسی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین از تمام کشورها خواست برابر جمهوری اسلامی ایران بایستند و آن را به انزوای سیاسی بکشانند.

برایان هوک در بخشی دیگری از سخنانش با ارائه تصویری از تعدادی سلاح اعلام کرد که یک کشتی جنگی آمریکایی، یک شناور را نزدیک سواحل یمن توقیف کرده است. این شناور شامل تسلیحاتی پیشرفته از جمله موشک های زمین به زمین، ضد هوایی، ضد کشتی، و ضد تانک بود که احتمالا از سوی ایران برای استفاده حوثی‌های یمن ارسال شده بود. وی تاکید کرد که این نشان دهنده تلاش های ایران برای بر افروختن آتش جنگ در منطقه است و نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل محسوب می‌شود.

به گفته آقای هوک، حوثی ها با موشک های مختلف به عربستان حمله کرده اند. وی افزود که برای رژیم ایران منافع حوثی‌ها و دیگر مردم یمن اهمیتی ندارد و فقط می خواهد جنگ یمن را طولانی‌تر و قدرتش را در آنجا تثبیت کند.

برایان هوک همچنین از پاداش بزرگ مالی آمریکا برای کشف و خنثی سازی شبکه ای به فرماندهی یک مقام سپاه پاسداران به نام عبدالرضا شهلایی خبر داد. آقای هوک گفت که شهلایی همان فردی است که برنامه ای برای ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در آمریکا، چیده بود و اکنون نیز در یمن حضور دارد.

به گفته برایان هوک، این فرد عامل کشته شدن شماری از نیروهای ائتلاف در عراق است و همچنین اگر برنامه او برای ترور الجبیر در واشنگتن پیش می رفت، شهروندان بسیاری در آمریکا کشته می شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *