صفحه اصلی / ایران / ایران: «توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای» را داریم

ایران: «توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای» را داریم

مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز یک‌شنبه ۲۶ تیرماه در مصاحبه با «الجزیره» اذعان کرد که تهران، از «توانایی‌های فنی لازم برای ساخت بمب هسته‌ای» برخوردار است اما «فعلاً» تصمیمی برای این اقدام ندارد.

کمال خرازی با بیان این‌که این موضوع «بر هیچ‌کس پوشیده نیست» تصریح کرد که ایران قادر است تنها ظرف چند روز «میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد» و حتی «به ۹۰ درصد نیز» برساند.

گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران تاکنون در سطوح ۳.۶ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کرده و اگر به سطح ۹۰ درصد برساند، قابلیت تولید بمب هسته‌ای را خواهد داشت.

بر اساس تازه‌ترین گزارش محرمانه این نهاد بین‌المللی که روز ۱۸ تیر در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی فردو را آغاز کرده و در صدد است تا غنی‌سازی اورانیوم را تشدید کند.

مشاور علی خامنه‌ای در بخش دیگری از مصاحبه با الجزیره، آژانس را متهم کرد که به دلیل عدم رعایت «انصاف و استقلال» حل اختلافات را دشوار کرده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۸ خرداد با اکثریت آراء قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند که در آن از عدم همکاری تهران با این نهاد انتقاد شده است.

ایران بلافاصله در پاسخ به قطعنامه انتقادی شورای حکام اقدامات تلافی‌جویانه در پیش گرفت، از جمله خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس در شماری از تاسیسات هسته‌ای کشور و همچنین آغاز روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته.

این اولین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی می‌گوید که این کشور هنوز تصمیم نگرفته است که سلاح اتمی بسازد. تاکنون مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته‌ بودند که بر اساس فتوای علی خامنه‌ای در پی تولید سلاح اتمی نیستند و چنین اقدامی را شرعاً حرام می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *