صفحه اصلی / ایران / اعدام ۱۲ بلوچ در زاهدان

اعدام ۱۲ بلوچ در زاهدان

سازمان‌ حقوق بشری ایران از اعدام ۱۲ شهروند بلوچ در زاهدان خبر داد.

دست‌کم ۱۹ درصد از قربانیان اعدام‌های ثبت‌شده در ایران مربوط به ملت بلوچ است که تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت ایران تشکیل می‌دهند.

پایگاه خبری «حال‌‌وش» که در زمینه مسائل اهل سنت و اقلیت‌های قومی در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند، با اعلام این خبر نوشت که اعدام «به‌صورت دسته‌جمعی» بوده و یک زن نیز در میان آنان بوده است.

نصیر محمدانی، ابراهیم بریج (رخشانی)، محمدنبی کبدانی، محمدعلی کهرازهی، محمدعمر کهرازهی، دستگیر گرگیج، ابراهیم گرگیج، جلیل گرگیج از جمله اعدام شده گان هستند که به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

این اعدام‌ها با افزایش نارضایتی‌های اجتماعی و همزمان با اعتراضات سراسری صنفی به‌ویژه بازنشستگان در ایران رخ داد و مقامات قضایی حکومت هیچ گونه اظهارنظری در این باره نکردند.

پیشتر سازمان «عفو بین‌الملل» با انتشار گزارشی سالانه خبر داد، ایران از سال 2017 بیشترین آمار اعدام در جهان را به خود اختصاص داده است.

این سازمان در «گزارش سالانه مجازات اعدام» آورده ایران با اعدام دست‌کم ۳۱۴ نفر در سال ۲۰۲۱، در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که از مجازات اعدام در آیین دادرسی قضایی خود استفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است، آمارهای واقعی در این زمینه احتمالا بیش از این عدد هستند.

این سازمان تصریح کرده مجازات اعدام به‌طور نامتناسبی علیه ملل غیرفارس و با اتهام مبهمی مانند «محاربه با خدا» استفاده شده است.

عفو بین‌الملل اظهار داشت، دست‌کم ۱۹ درصد از قربانیان اعدام‌های ثبت‌شده مربوط به اقلیت بلوچ هستند که تنها حدود ۵ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

شمار زندانیان اعدام‌شده گروه‌های اتنیکی، ‌به‌ویژه بلوچ‌ها چشمگیر و بیش از حد زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *